takarito Creative Commons License 2010.05.02 0 0 2381

A forrásanyagokban nem bűn, hanem "tévedés" szerepel.  A tévedés szolgálata pedig az Istenről alkotott mózesi gondolkodás hibás elképzeléseinek alkalmazását jelentik, példa a hibákra hogy az Isten egy Bíró-isten, vagy hogy az ember szolgaságra van rendelve, vagy hogy létezik megosztás a teremett emberek között kiválasztottság alapon, ezek nem valódi Istenről alkotott elképzelések. A Fiú-ról szóló tanítás megszabadít a mózestől öröküölt hiábaló szolgálatokra késztető vallástól, tehát valósággal szabad lesz az ember azoktól az akadályoktól, amelyek az Isten és az ember közvetlen kapcsolata közé képviselők, papok, hitrendszerek közvetítését állították. Szó nincs Jézus beszédében annak a gondolata, hogy ez bármilyen összefüggésben volna az ember szabad akaratával párhuzamba állított Isten létével, mindenhatóságával, mivel a szöveg konkrét kötöttségre (Mózes tanítása az ember szolgai szerepéről) utal, és nem elvont korlátokra. A szabad akaratot ugyanis simán meg lehet kötni, foglyul lehet ejteni az Isten létébe vetett hittel, a mindenhatóságának elfogadásával, ezt teszi Mózes, Pál apostol és a legtöbb vallásos elképzelés. Ellentétben a te állításoddal az akarat szabadsága nem az Isten lététbe vetett hittől, vagy a mindenhatóságának elfogadásától függ, mivel az akarat foglyul ejtése a legfontosabb célja az ilyen tételes hitekre hivatkozó vallásos nézeteknek.