Sziasztok,
Amit most leírok, csak azért teszem, hogy kicsit megpróbáljak rávilágítani a VFR / IFR repülés veszélyeire.
Hogy kivel és mikor történt lényegtelen, de nem is lenne szabad leírni ide.
Szituáció:
Napnyugta után (18:00 UTC körül), magasság 4000 láb, útvonal Németországról Magyarország egyik déli repülőterére.
Időjárás:
Magyarország területén NEM volt VFR körülmények közt lévő repülőtér! (Jellemzően az ország nagy része felett OVC010 - OVC017, látás 4000 és 3000 közt. Hőmérséklet 0, harmatpont 0!
A légijármű a BUD APP légterében repült (A040) és már ott megkapta az időjárási tájékoztatásokat, ennek ellenére folytatta útvonalát. Miután a BUD APP átküldte Őt a FIC-hez, mi is újra tájékoztattuk, hogy a célrepülőtér nem tudja fogadni VFR-ben. Dolgozott a LHSN MCTR és MTMA, csak A040-en engedte átrepülni. Erről is tájékoztattuk és kértük, hogy emelkedjen A040-re. Ezt nagyon lassan és ingadozó magasságtartással tudta csak megtenni, a géptípustól eltérő kis sebességel. A szolnoki légtér átrepülése után a pilóta megkérdezte, hogy mit tegyen, hová menjen. Tájékoztattuk, hogy Magyarországon nincs repülőtér, ami VFR-ben tudná Őt fogadni. A pilóta egyszer sem mondta, hogy rendben, akkor áttér IFR-re.
Miután lesüllyedt 2500 lábra kért illetve javasoltunk neki egy LHBP leszállást (erős fények, megbízható radarfedettség, felkészült mentőegységek miatt).
A pilóta nem tudta megállapítani a gépben lévő üzemanyag mennyiségét, csak saccolni tudta azt.
Fél órával ezek után a gép biztonságban földet ért Ferihegyen. A kiérkező KBSZ munkatársai a gép belépőélein, hátsó, függőleges felületein erős, több cm vastag jégréteget fedeztek fel.
Nem tisztem megkérdőjelezni a pilóta felkészültségét, szakszolgálati engedélyének és az abban foglalt jogosítások meglétét , de azt gondolom, hogy nem volt minden rendben.
Biztos vagyok abban, hogy az indulási repülőtéren is rendelkezésre álltak a METEO információk. Az időjárási körülmények nem hirtelen alakultak ki, szinte egész nap ez volt jellemző.
Szerencsére senki sem sérült meg és anyagi kár sem keletkezett.
Kívánok mindenkinek jó repülést 2010-ben is :-)
Ja, nem felejtsetek el FPL-t leadni :-)
Üdv.