Ez mára megváltozott. Nem azt mondom, hogy rá kell ülni arra a gépre, ami most a súlyrekorder - 2,89 kiló, ha jól tudom - hanem azt, hogy ésszerű könnyítéssel, a fejlesztéseket figyelembe véve lehetne 1000-1200 grammal lejjebb vinni a határt. (A korlát egyébként azért van, mert anno az volt az indoklás, hogy ne a nagy cégek legyenek monopolhelyzetben a fejlesztéseket illetően. Ennek az a háttere, hogy ha emlékeztek, milyen aerodinamikus vázzal ment Indurain vagy Ullrich a 90-es éve közepén, akkor értitek, mire gondolok. Egy kisebb cégnek akkor erre nem volt pénze, így hoztak pár szabályt, ami azóta rég túlhaladott. Az NDK-NSZK válogatott is márkamilliókat költött egy-egy FES típusú váz fejlesztésére. Vagy két éve Bos egy egymillió dollárt érő Koga-Miyata vázon nem nyert, mert rossz volt a formája.) Én sem vagyok az ész nélküli könnyítés híve, de észre kéne venni, hogy nem tartható sokáig a dolog. Az amatőrök simán tudnak építeni egy 5,5 kilós kerékpárt, ami biztonságos, a Transalp maratont is bőven kibírja. Nem kell attól félni, hogy "túlfejleszt" a mérnök, mert ezeket tesztelik bőven, mielőtt el merik adni. Ugyanis annak híre meg, ha egy cég termékei elhervadnak, és akkora verseny van, hogy hosszú távon egyszerűen nem éri meg szart gyártani.
Nemrég nézegettem a kormányszárak, nyeregcsövek, kormányok súlyadatait, és meglepődtem, hogy olyan hiperkarbon cuccokat adnak el, amik súlyban a 95-ös Dura és Record nyeregcsőnek felelnek meg... Aztán rájöttem, hogy azért van ez, mert nem lehet 6,7 kiló alá menni.
Egy versenyzőnek eleve olyan technika van a segge alatt, ami a legjobb, legkönnyebb, legpontosabban működő. De nem a legtartósabb, mert az nem számít. Ha Armstrong szétkoptat egy láncot a hegyen, másnapra fent van az új. Ha Cancellara alatt elkopik a titán fogaskoszorú a keresztbeváltás miatt, másnapra ki van cserélve a hajtásrendszer. NEM az számít, hogy meddig működik, hanem az, hogy milyen jól. (Bodrogi ment olyan lánccal 48 km-es kronót, ami 100 km-re volt hitelesítve.)
Alattam 3 éve működik egy 135 grammos SLR nyereg, és volt, hogy 16 kilós hátizsákkal, monitval romboltam át a városon 107 kilósan, és ezen ültem. Hidd el, bírják azok az alkatrészek, amik ésszerűen vannak kitalálva. Létezik 800 grammos kerék, mégsem mennek vele a profik, mert az oldalmerevsége nem olyan, hogy kibírja az 1000-1600 wattos támadásokat a sprintben vagy a hegyen. (A 2001-es Touron lehetett látni, hogy Jalabert a hegyre fölfelé állandóan matatott hátul a féknél. A fék gyorszárát nyitotta ki fölfelé, mert hajlott alatta a Shimano 16 küllős "szupermerev" kereke. Nem sokat, csak annyit, hogy ha nem volt nyitva a fék - ez kb. fél centit jelent - akkor hozzáért a felnihez. Nem is erőltették sokáig ezt a koncepciót a japánok.)
Szóval nem a mérnökök döntenek el mindent.