köszönöm vaisnava testvérem :)
mindenekelőtt fontos környezetbe helyezni, amiről szó lesz: abban az időben, amikor a Buddha élt (kb. 2500 évvel ezelőtt), az Indiában elterjedt vallás a brahmanizmus volt, amely tanítása szerint a fizikai test különbözik a lélektől, az első változásnak alávetett, azonban utóbbi változatlan, oszthatatlan és örök. a lélek ("átman" indiai szóval) az, ami halálunk után új testbe születik, tehát ilyen értelemben a brahmanizmus lélekvándorlást tanít.
a Buddha tanításának egyik sarokpontja az
anátman-tétel, ebben a Buddha kifejti, hogy az ember miből áll össze. öt részre (halmazra) "osztotta" a személyiséget, ezek:
1. test/forma
2. érzékelés
3. észlelés
4. késztetések
5. tudat
ezek nem különülnek el, hanem ugyanannak a személyiségnek különböző aspektusai. mintha egy ötoldalú "kockát" :) különböző oldalairól néznénk, azonban mind az öt együtt adja ki azt, amit embernek nevezünk.ez nagyon fontos. ugyanis ebből a tanításból látszik, hogy mindegyik halmaz függ a többitől. hogy a topik kérdésénél maradjak, az
agy például, mint fizikai szerv, az első halmazba soroltatik; hogy pontosan mit érzékel, az a másodikba, és így tovább, a tudatban megjelenő dolgok pedig az ötödikbe. ha például valakinek kiveszik az agyát, akkor megszűnik a tudati tevékenység is, az érzékelés is, és így tovább. ugyanakkor fordítva is van hatás: a tudatban megjelenő dolgok a testre, az érzékelésre is hatással vannak (pontosabban, mivel nem különülnek el,
a tudat maga a test, a tudati változás egyben testi változás is, ugyanígy a többi halmazzal).
a Buddha kimutatja, hogy egyik halmaz sem létezik örökké, nem állandó, és hogy részeik vannak, hogy más dolgoktól függően jönnek létre és tűnnek el. ilyenformán tehát az eredeti "átman" nem létezik a buddhizmusban.
ha azzal a kifejezéssel találkoztok, hogy a buddhizmusban nincs lélek, akkor kérlek benneteket, hogy a fönti anátman-tételt vegyétek elő. zavart keltő lehet, ha úgy képzelitek el, hogy egyszerűen egy "átman-tagadásról" van szó. ha az a kifejezés jön szembe, hogy "éntelenség", az is az anátman-tételre vonatkozik.