MBman Creative Commons License 2009.10.25 0 0 8721

1.7 Isuzu motoros B vectrám van. Van egy kis gondom vele.

 

Már jó 2 hónapja megfigyeltem, hogy esős, párás, latyakos időben

rendetlenkedik a fordulatszámmérő. 1500-as fordulat alatt nem a valós értéket mutatja, hanem leugrik 500 körülire. Ez csak akkor fordul elő, ha esős időben hideg motorral indulok. Egy jó 10-15 km után, meleg motornál a probléma megszűnik.

 

Ma egyéb dolgokra is figyelmes lettem, ezzel összefüggésben. Hidegen elindítottam a motort, és a fordulatszámmérő kb 550- körüli értéket mutatott. Ez nyilvánvalóan hibás, mert a motor a megszokott hideg alapjárati fordulatszámmal forgott (700 körül). Picit ráléptem a gázra, ekkor nyikorgó hangot hallottam. A nyikorgással egyidőben a fordulatszámmérő kicsit visszaesett, miközben a motor felpörgött.

A nyikorgó hang olyan volt, mintha valamelyik szíj csúszna (gondolom mindenki tudja mire gondolok, lehet hallani az utcán egynéhány autónál). Ahogy melegedett be a motor, már csak egyre magasabb fordulatszámra pörgetve produkálta ezt a nyikorgó hangot, majd kb 1-2 perc járatás után megszűnt. (a szervoszivattyú szíja tutira nem csúszik, nagyon feszes, a gerenrátoré is megfelelőnek tűnik nekem, bár alapjáraton a kerékdobnál benézve a főtengely és a generátor közitti ágon nem nyugodt a járása)

 

Ezzel párhuzamosan mást is megfigyeltem: Miután a nyikorgás megszűnt. ahogy szépen lassan nyomtam be a gázt, a fordulatszámmérő kb 950 környékéről 1300 ig nem egyenletesen ment fel, hanem ezt a közt mintegy átugrotta. Később, ahogy melegedett be a motor, mindez megszűnt.

 

Olyan az egész, mintha a fordulatszám jeladót az egyik szíj hajtaná (vezérműszíj feszítőgörgő, esetleg generátor?), ami hideg motornál gázadásra elcsúszik valami miatt. Valószínű emiatt lehet az esős párás időben történő fordulatszámmérő szarakodás, illetve a susogó hang is... Mi a véleményetek? Volt valakinek hasonló tapasztalata? Illetve tudja valaki véletlenül, hogy az X17DT motorban hol van a fordulatszámmérő jeladója?