f_k Creative Commons License 2009.10.08 0 0 32805

"a MÁV kiadásai jövőre vélhetően emelkednek: a mellékvonalak egy részét bezárják, ugyanakkor az országos hálózat részét képező 25 fővonalon bővül a kapacitás. A menetrend tervezete szerint közelítőleg ugyanannyi vonat összességében 17 százalékkal hosszabb utat tesz majd meg, mint az idén. A szaktárca tervezetéről a végső döntés október 20-ig várható. Ekkor fogadja el a regionális menetrendet a közlekedési tárca, mert különben nem tudják összeállítani időre a decembertől érvényes új autóbusz- és vasúti közlekedési menetrendeket.

 

 

Állami költségtérítést kapnak ugyanis a Volán társaságok a fővárosból Egerbe, Salgótarjánba, Szekszárdra és Hódmezővásárhelyre közlekedő járatok esetében. Ugyancsak az autóbuszos közszolgáltatást kívánja a tárca előtérbe helyezni olyan városokban – például Pápa –, amelyek távol esnek az országos jelentőségű vasúthálózattól. Ez nem azt jelenti, hogy a MÁV nem indíthat ide járatokat, csak ezt saját üzleti kockázatára teheti meg. Ugyanígy a szaktárca hét nagyváros esetében (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok, Tatabánya, Győr, Pécs), illetve a Miskolc–Debrecen vonalon a vasúti szolgáltatást helyezné előtérbe, így állami árkiegészítést itt nem kapnának autóbuszos cégek.

 

 

-kabinet most további mellékvonalak bezárását tervezi, amivel a közlekedési szolgáltatók költségtérítési igénye mintegy 8,5 milliárd forinttal csökkenne, viszont az államháztartás nettó megtakarítása csak 3,1 milliárd forint lenne – derül ki a közlekedési tárca által elkészített kormány-előterjesztésből.

 

A közlekedési tárca szakemberei egy olyan javaslatot állítottak össze, amely 38 vasúti mellékvonal esetében szorgalmazza a szolgáltatóváltást, ez 1360 kilométeren jelentené az autóbuszos közlekedés fenntartását a vasúti helyett. Ezzel viszont az éves költségvetési kiadásnak alig egy százaléka takarítható meg, ami aligha hoz majd áttörést a büdzsé kiadásainak lefaragásában.
Amennyiben a kormány rábólint Antali Károly miniszteri biztos csapatának előterjesztésére, akkor 10,6 milliárd forinttal csökkenthetnék a MÁV-Start kiadásait. Ezzel szemben viszont 2,1 milliárd forinttal többet kellene költeni a Volán társaságokra. Azokon a vasúti mellékvonalakon ugyanis, ahol leállnak a vonatok, a Volánoknak kell a kieső járatokat pótolniuk buszaikkal, s ehhez a járműparkot is bővíteniük kell. Ráadásul a vasúti pályaüzemeltetőnél is 5,4 milliárd forint veszteség keletkezik. A személyszállításra szakosodott MÁV-Start ugyanis nem fizet tovább azoknak a pályáknak az igénybevételéért, amelyeket továbbra is fenn kell tartani, főleg akkor, ha tehervonatok közlekednek rajtuk. Így az államháztartás megtakarításai 3,1 milliárd forintra zsugorodnak 2010-ben."