HORIZONT
HEVES MEGYEI HÍRLAP - 2009. SZEPTEMBER 24., CSÜTÖRTÖK
Épp negyedszázada hű a vasúthoz
ÉLETÚT Marika szerint van létjogosultságuk a jövőben is a szárnyvonalaknak
Kun Józsefné Marika hamarosan elmondhatja: negyedszázada dolgozik a vasútnál. A második munkahelye ez, s reméli, az is marad, hiszen szereti.
Szuromi Rita________
Három gyermek - köztük két kicsi - mellett ingázik naponta, kétnaponta Kisköréről Kun Józsefné Marika Püspökladányba. Jelenleg ugyanis az az állomáshelye. Ám az asszony ahelyett, hogy igyekezne közelebbi munkát keresni, azért szurkol, maradjon meg a 102-es, hiszen neki ez a munkához vezető út. Ráadásul szereti is azt, amit csinál, így aztán duplán van létjogosultsága annak, hogy drukkoljon a vasút túléléséért.
- A termelőszövetkezetben kezdtem el dolgozni, majd munkanélküli lettem - emlékszik vissza a kezdetekre. - Akkor szóltak, hogy lenne állás az abádszalóki állomáson. Mentem azonnal, ahol raktárnokként kezdtem a teheráru-fuvarozási ágazatban. Nekem semmilyen előítéletem nem volt a vasúttal, azóta is nagyon szeretem az ottani teendőimet végezni. Időközben az abádszalóki munkalehetőség megszűnt, így kerültem Püspökladányba. Amikor szolgálatba igyekszem, három megyén kell átvonatoznom. Csak
A vasutasok szerint a szárnyvonalak megszüntetése nekik és az utasoknak nagy gondot okoz. Képünk Illusztráció.
ilyenkor érzem, milyen jó az, ha van vasút, hiszen ez busszal szinte megoldhatatlan lenne.
Marika naponta két órát utazik oda, kettőt vissza, s közben 140 kilométert tesz meg. Mégsem zavarja, mert kedvét leli a munkájában.
- Amióta a vasúthoz kerültem, szinte állandóan tanulok és vizsgázom - meséli. - Mondja is a családom, hogy hát most vizsgáztál le, már megint újabb meg-
méretés jön? Valóban sokat kell tanulni, de megéri. Annak ellenére is, hogy sok a stressz, az elmúlt évtizedek létszámleépítései a női munkaerőt nagyon megtizedelték. S még akkor is, ha most a fizetés csökkent.
Pedig a vasutasok élete nem kimondottan kedvez a nőknek. Marika például azért nem tud
• Három kicsi gyermek mellett is visszament dolgozni, hiszen a csaladja segített neki.
visszakerülni Kiskörére, mert az itteni állomás kezeléséhez fizikai erő kell, erre a nők nem alkalmasak. Ráadásul, ha egy asz-szony gyereket vállal, akkor a pályára visszakerülnie szinte lehetetlen: a vasút munkaidőbeosztása nem alkalmazkodik a kisgyerekes anyukákhoz. A legtöbb nő ezért szülés után vissza
sem jön. Ezért amíg régebben a vasútnál dolgozók fele volt nő, most csupán 30 százalékuk tartozik a szebbik nemhez.
Kun Józsefné a kivétel. Ő egy 22, egy 10 és egy 6 éves gyermeket nevel. Ám a családja, a férje segítette őt abban, hogy a gyerekek mellett is tudjon dolgozni.
Sokkal nagyobb veszély a 102-es lehetséges bezárása. Ha e/ megs/űnlk, akkor bizony űz észak-déli Irányú forgalom Is megbénul.
- Nemcsak a teherszállítás terén van jövője a vasútnak, hanem a személyszállításban is -állítja Marika. - Naponta hallani, hogy u településeken élők azt követelik, u (Khcrs/űllílás kerüljön vissza a vusúlni. Rúudúsul inog kell né/nl o«y hétvég" olfltl u s/omályl'orKulmut: sokan csak vonulón tudnak hazajutni, s hétfőn vissza a munkahelyükre, l lu a 102-es nem marad meg, akkor én sem jutok el Püspökladányba, hiszen nincs mivel. De ebbe még belegondolni is rossz, remélem, szakmaiatlan döntésekkel nem tetézik a bajokat, s még nagyon sokáig működik ez a szárnyvonal is.
Kun Józsefné azonban ennél optimistább. Neki a vasútról nem a gondok jutnak az eszébe, hanem a szép élmények, az utazások. Köztük olyan, mint amit nagyon régen szerveztek Auszt-, riába, s amelyre talán sosem jut el, ha nincs vasút.