Nem igazán értem, mivel van bajod:
1.: A vasútvonalak valódi kihasználtságával/kihasználatlanságával, és az ebből fakadó bevétel/költség aránnyal?
2.: Vagy a túlságosan elharapózott "cicirejárási" gyakorlattal?Mindkettővel, viszont a kettő egymással összefügg. Ugyanis amíg valami fontos egy embercsoport számára (értsd: az életük, a boldogulásuk függ tőle), addig működőképes állapotban tartják. Ekkor is vannak cicirejárók, de annak a valaminek a működését nem veszélyeztetik, részint azért, mert ők is tudják, hogy szükség van rá (többnyire csak módjával járnak cicire), részint meg azért, mert akiknek nagyon fontos, azok kíméletlenül kinyírják a túlságosan elszemtelenedett próbálkozót.
Ha viszont valami már nem annyira fontos, akkor elpang, és megjelennek a perem alatt a baktériumok, amelyeket nem ér el a toalettkacsa. De nem is akarja elérni. Egymást erősítő folyamatok kezdődnek: a pangás növekszik, a cicirejárók szaporodnak, az elsődleges tevékenység mindjobban kilúgozódik a művelt tevékenységek közül. A torzó még jó darabig fennmarad, de egyre inkább már csak azért, mert a cicirejárás és a semmittevés párosa sokaknak megfelel. Ha egyszercsak majd nem felel meg, akkor látványosan összezuhan.
Mármost, ha vasútüzemet, vagy vasútüzemre alapozó, integrált közösségi közlekedési rendszert szeretnél látni, akkor nem érdemes az ilyen, belülről szivacsszerű állagú, döglött lovakra és az őket fenntartó helyzetre bazírozni. De kétségtelen, hogy amint valami saját megoldással próbálkozol, egy kicsit majd kivívod a döglött ló haragját. Hiszen ha a döglött ló mellett létrehozol egy élőt, akkor mások számára is jól látható különbség alakul ki a kettő között. A döglött lóban lévők, valamint barátaik és üzletfeleik akár meg is ijedhetnek ettől. És egy csapat beijedt cicirejáró elég veszélyes. (Ilyenkor nem árt keresni egy másik csapat beijedt cicirejárót, és szembemeneszteni őket egymással.)
Vajon megvan-e annak a reális veszélye, ha az állami vasút (=jelenlegi cici) összeomlik, akkor a "cicirejárók" áttelepülnek a Volánhoz, és ott is megugrik az izzócsere 75 forintról 30.000 forintra?Szerintem megvan. Én úgy képzelem el, hogy a társadalmat alkotja valamilyen 9x% "növényevőbb" jellegű egyed, a maradék pedig a "ragadozóbb", avagy "vállalkozóbb" személyiségtípusú egyed. Utóbbiak számára szükség van alkalmas terepre. Ha ez az alkalmas terep egy adott térségben folyton beszűkül, pl. háborúk, társadalmi civakodások miatt, akkor kivirágzik a kevésbé eredmény-alapú bevételszerzési lehetőségek rendszere. Azaz a "cicirejárás". Tökmindegy, hogy a cici micsoda, a lényeg, hogy folyjon belőle a tej. Korunkban a vasút lett az egyik fő cici, és hogy miért pont a vasút, arra vonatkozóan a fentiekben írtam le a véleményemet. De ha egy cici megszűnik cicinek lenni, ugyanakkor a vállalkozásra alkalmas terep a környéken továbbra is teljesen torz, hát akkor majd másik cici fejlődik ki.
hm