VT22 Creative Commons License 2009.09.22 0 0 32620
"Például nem nagyon hiszem, hogy lehetséges lenne olyan változás, hogy Pécsen szenet bányásszanak és össze-vissza kanyarogva éppen Mohácsra akarják szállítani. De ha még így is lenne, annyira tönkrement minden, hogy hatalmas beruházások nélkül akkor sem lehetne a vonalat használható állapotba hozni. De Romhány is csak a Thomas a gőzmozdony világában lenne működőképes. Ekkora változás viszont kizárt."

Miért lenne kizárt? Hasonlítsd össze a mai magyar közúthálózatot a rendszerváltozás korabelivel. Vagy a koncepció előttivel. Új bekötőutak épültek, új másodrendű utak épültek, új autópályák épültek.

A vasútnak is pont ilyen élő dolognak kellene lenni! El kellene felejteni azt a szemléletet, hogy a vasút csak és kizárólag ott mehet, ahol a századfordulón jónak látták. Azóta új falvak épültek, átrendeződött a városok vonzáskörzete, jött Trianon, jött a motorizáció, stb. viszont a vasútvonalak nem követtek semmit se a világ változásaiból.

Mindenki kész tényként kezeli, hogyha egy vasútvonal messze elkerül egy falut az adottság, nem lehet tenni ellen semmit. Pedig a nyomvonalat ki kell igazítani minden nagyobb átépítéskor, ugyanúgy, mint közúton szokták! A 130 átépítésekor egy ívvel rá lehetett volna símítani Kunszentmártonra. 1887-ben nem engedték a vízrajzi adottságok, ma igen. Kecel állomást is rég el kellett volna tüntetni és eltolni a vasutat a település felé. A vasútvonal pont ugyanúgy arrébb rakható mint a közút. A bezárt megállóhelyek helyett újak nyithatók, állomások eltolhatók. Vehetjük Eplény vagy az egri Tesco állandóan felemlegetett példáját.

Ha egy vasútvonal vonalvezetése teljesen rossz, építeni kell helyette új vonalat értelmes helyen és viszonylatban, ami továbbra is kiszolgálja az adott térséget.

Ilyen a 127 keleti fele: szerencsétlen vonalat nemcsak Trianon vágta el, még a Köröst is átrakták a túloldalára így elvágta a falvaktól. Azt a vonalat már rég újjá kellett volna építeni Körösújfalutól kezdve a Körös túlpartján, felfűzve Komádi, Magyarhomorog, Körösszakál, Körösszegapáti, Berekböszörmény falvakat Biharkeresztesig. Ha Szilvásvárad és Putnok között senki sem utazik, be kell kötni a vasutat Ózdra. Ha Trianon elvágta a 106-ot határon belül kell bekötni Biharkeresztesre.

A fejlődő vidéki városok környékén is helyük van új mellékvonalaknak, pl. Szegedtől nyugatra kiindulva az egykori kisvasút nyomvonalában. Ezzel a Szeged-Pécs összeköttetés is megvalósítható lenne, ha már Szabadka visszafoglalását elbaltáztuk. Kecskemétre befutó 5 mellék- és kisvasúti vonal is fejlesztendő, mivel Kecskemét mind gazdaságilag, mind lakosságszámban szépen fejlődik.
Előzmény: Golaz (32576)