Az, hogy a szlovákok leelőztek bennünket annak köszönhető, hogy az előző felmenet teteje közelében ami él és mozog termelő kapacitást igyekeztek letelepíteni.
A befektetésekhez nyújtott munkaerő költség kedvezmények érdekében az állami bevételeiket alacsonyra szabták meg és igyekeztek nem költeni semmire.
Nem igazán tettek az infrastruktúrába, még az egy szem nyugat-kelet autópályán tátongó foghíjakat sem szüntették meg, ami Kelet-Szlovákiát feltárná a tőke előtt.
A meglevő képzett munkaerőre rátelepítették amit lehet, de mára látszik, hogy az autóipar, ami a száguldás motorját jelentette, kicsit túl lett súlyozva az optimálisnál.
Szerinted ezzel a szerkezettel tudják folytatni a felmenetet a korábbi ütemben?
Ólubló az nem Nagyszombat és Eperjes az nem Zsolna.
Jelenleg azon iparkodnak, hogy Besztercebányát optimális helyszínné alakítsák a zöld mezős letelepedés számára, szervezzék a maradék erőforrásaikat, de továbbra is csak mértékkel fektetnek az emberekbe.
Az évtized elejének viszonyait könnyű volt meghaladni, de a jelenlegi bázisról már ugyanaz a felemelkedési ütem koránt sem biztosított.
A korábban meglévő, a munkaerő árában jelentkező verseny előnyüket egy pillanat alatt elvesztették az euróval, miközben továbbra is alacsonyak az elvonások.
Magyarországon a munkaerő versenyképes lett a felmenet kezdetére, köszönhetően a gyenge forintnak, a rosszul működő állam pedig jelentős tartalékokat tartalmaz, egy kormányzati modernizáció tud versenyképességi előnyöket teremteni, mert van mozgástere. Kiépül az autópálya gerinchálózat a felmenetre, szinte az egész ország elérhető a tőke számára.
A GDP várakozás pedig akár érdekesen is elsülhetnek, a 2010-es 0.7% csökkenés helyett akár növekedés is beindulhat.
A KSH friss adatai azt mutatják, hogy tovább apadtak a készletek Magyarországon, míg Szlovákia és feltehetőleg a plusszban levő növekedésű Lengyelország ipara is az előremenekülés stratégiáját választva növelte a készleteket, raktárra termel.
A potyautas mentalitásunkból viszont az fog következni, hogy a nyugati beindulással ugrásszerűen javulni fog a jelentős visszaesésen keresztülment exportorientált ipari termelés pozíciója, amitől plusszos GDP változást várnak pl. Londonban.
Amennyiben a mostani felmenet nem tartós, hanem lesz még egy gödör, mi akkor sem leszünk jelentősen rosszabb pozícióban, de viszont a magas raktárkészletek, akkor is, ha olcsón finanszírozzák, további borulásoknak ágyazhatnak meg.
Javaslom figyelmedbe egyébként, hogy még be sem indult a következő rally, de Magyarországon jelentős zöldmezős projektekről jönnek a hírek, (legutóbb pl. a négy dunántúli gyárat 2000 munkahellyel telepítő koreai plazmakijelző gyártó.) míg pl. Szlovákiában éppen, hogy nem érezhető az a korábbi pezsgés, hogy mindenki náluk tolongott a letelepedés kedvéért.
Úgy gondolom, hogy Magyarország négy évet alapozott a felmenetre, a kitolt pénzek meglátszanak az embereken, egy kicsivel jobb fogyasztók vagyunk, mint amit megérdemelnénk, de pont ennek következtében leszünk vonzóbbak célpontként és tudunk a következő felmenet során egy jót teljesíteni.