A vonat vagy busz kérdéskör nagyon érdekes.
1949 ben vált le a MÁV alapítású közel 300 darabos buszparkkal rendelkező MÁVAUT a MÁV ról.
Azóta külön életet él, és bevétel centrikusan olyan viszonylatokat is lefed, amelyet a MÁV is.
Tény a buszmegállók és vasútállomások távolsága átlag 1 km.
92 esen pl.
Ha jól dolgoztak volna az illetékesek akkor nem tűrték volna meg a vasúttal ellátható buszjáratok indítását a 70- es években vagy a 80 as években ill. 90 es években.
A vasút több mint 125 éve szolgálatat pl a 92 esen de megosztják azzal az utasokat hogy vonat vagy busz.
Mivel a pályára teherforgalom miatt szükség van, így a vonal fenntartási díját a teherforgalom nem tudja fedezni.
Ha rendszerszinten nézed, akkor a személyszállítás szüneteltetése nem jelent megoldást mert a kieső személyszállító vonatok utáni PHD-t pótolni kell és a vasút még veszteségesebb lesz.
Lehet nevezni alacsony utasszámnak, de akkor ha visszavágják a vonalat, akkor már akkora méretű lenne, hogy Kazincbarcika Miskolc teljesen gazdaságtalan lenne.
A vonat vagy busz döntsenek helyben álságos kérdés , mert az önkormányzatoknak régióknak nincs pénzük.
Pénz nélkül meg nem tudják fenntartani, a helyközi közlekedés meg egyelőre nagyon helyesen állami feladat.
Nézzük meg mi lett az önkormányzati feladatnak adott "helyi közlekedéssel"
Hány helyen szűnt meg vagy zsugorodott a vidéki helyi közlekedés?
Ha mindent áradsz a "helyieknek", akkor egy nagyon rossz minőségű szolgáltatást kapsz.
Akkor is, ha felszámolod a vasutat ami országos hálózathoz kapcsolódik, Pl Kazincbarcikáról Budapestre egyelőre egyszerűbb vonattal utazni, van ugyan busz, de az menetidőben kényelemben nem alkalmas , a menetidő közel 4 órás, a busznál.