looksharp Creative Commons License 2009.08.30 0 0 32136
A gond ezzel csak az, hogy nagyon sok - a vasúttal párhuzamos - autóbuszjáratot (vonalat) nem lehet vasúttal/vonattal kiváltani.
Nézzük pl. a Békéscsaba - Orosháza szakaszt:
Van 19 pár autóbusz, 40 perc és egy óra közötti menetidővel. A gyorsjáratok még csak-csak átterelhetők, ám a hivatásforgalmat túlnyomórészt lebonyolító helyközi járatok már bajosan:
Békéscsabán két helyen is megállnak (mind a két megálló nagy foglalkoztatókat illetve bevásárlóközpontot fed le) Ezen kívül a buszok megállnak Fürjesen. Telekgerendáson a 47-es út a falu egyik szélén, a vasútállomás a másik szélén... Viszont van 6 pár busz, ami végigmegy a településen
Telekgerendás és Csorvás között van két megálló, Csorváson 3 (1-2 km távolságra a vasútállomástól). Csorvás és Orosháza között 3 megálló, köztük Monor, ami tanyaközpont, Orosházi tanyák mh 1,5-2 km, gyakorlatilag földúton. Orosháza ipari negyedében is megáll a busz: LINAMAR (volt MEZŐGÉP), Öblösüveggyár, Konzervgyár). Ezen kívül a vársoban még 3 helyen. (Gimnázium, városközpont, rendelőintézet lefedve.)

Ha a 135 marad, akkor az elvek szerint ugye busz nem lenne, mondván párhuzamos útvonal. OK, nem lesz busz.
De: a szórványtelepüléseket is ki kell szolgálni, erre a busz a célszerű. Akkor mégis kell valami busz. Csorvás nagy területű település, a falu legtávolabbi pontja 2-3 km-re van a vasútállomástól. Az állomás környékén akkora parkolóhely nincs, hogy P+R rendszerben működjön a dolog. Jó, tavasztól őszig lehet kerékpárral is járni (ha éppen nem szakad az eső). Vagy legyen helyi buszjárat - körjáratként a faluban?

Orosházán az ipari negyednél kellene egy új vasúti megállóhely. Az 2 perccel növelné a menetidőt - ez a jelenlegi menetrendbe már nem fér bele. Mivel az ütem szerint óra 30 perckor vonnak a vonatok orosházán, módosítani kell az iskolák csengetési rendjét - legkorábban 7:50-kor kezdhetnek, akkor viszont nem biztos, hogy meg lehet oldani azt, hogy a 14:30-as csoporthoz is kiérjenek a diákok, ha hetedik órájuk van. Vagy ütemen felüli betétjárat kell, ami többleteszköz.

Békéscsabán talán megoldható, hogy a helyijáratok beérkezzenek 14:40-re az autóbuszállomásra.

Ha a szórványok miatt kell buszjárat, akkor az ugye hivatársorgalmi időben kell, hogy menjen. Az ilyen buszjáratoknál ott fognak nyomulni a Csorvásra vagy Telekgerendásra utazók, mert az biztos, hogy a fizető utas, ha teheti, a busszal megy, ami 10 percre áll meg a házától, és nem a vonattal, ami fél órás séta...

Szóval egyáltalán nem olyan egyszerű dolog a helyközi autóbusz-közlekedést vonattal kiváltani. A Dél-Alföldön 3-4 hónapos intenziív munka kell, hogy megelőzze, nagyon súlyos kompromisszumokkal lehet csak megoldani, és sok helyen az utasok csak veszítenének vele.
Előzmény: Törölt nick (32128)