Vagy most már a fővonalat is sorvasztjuk?Nézhetük úgy, hogy vajon 10 év múlva még mindig 200 utas lenne-e a Kiskőrös-Kalocsa vonalon (egész nap), vagy már csak 20. Ha a környékbeli buszokon is valami ehhez hasonló csökkenés volna, akkor már tényleg kezdhetnénk kihirdetni a közösségi közlekedés végét, legalábbis a regionális formáinak a végét. Egy ilyen irány esetén mindegy, hogy a kiskőrösi állomáson mi miatt marad el a 150 utas, mert sajnos el fog maradni. Akkor is, ha iszonyú tökös RKI-k iszonyú tökösen megszerveznék a fővonalak buszos csatlakozásait, de akkor is, ha megmaradt volna a mellékvonal.
De ha nem vagyunk jósok, induljunk ki a meglévő 200 utasból. Ha buszról vonatra kellene átszállniuk, Kiskőrösön jóval kisebb volna a csökkenés 150-nél (ideális esetben semennyi), tehát a fővonalon megmaradna az utasmennyiség és ki volnának használva a kapacitások. Mindez szépnek tűnne, csakhogy:
- a buszos cég rövidtávú érdekeit sérti,
- a közlekedési rendszert kidolgozni és fenntartani hivatott szervezetnek pluszmunkát ad (igen, azt, ami a feladata, na de akkor is dolgozni kell...),
- és nem utolsósorban a vasút állóvizét bolygatja (hiszen ha a Patyomkinfalu-létből fokozatosan vissza kell térni a közlekedési szolgáltató szerepkörébe, akkor valódi igények merülnek fel a szolgáltatás igénybevevők részéről, és ezek kielégítésére elég gyenge válasz lesz folyton újabb és újabb állami pézeket kérni, nyakló nélkül).
Összességében tehát alapvető motivációs tényezők hiányoznak. Viszont a megteremtésükre nem a korbács a megfelelő módszer (energiaigényes, azaz vélhetően te fáradsz ki hamarabb), hanem a gazdasági kényszer.
hm