A válasz, amitől majdnem hanyatt estem... :-)
A navigációval kapcsolatos felvetések összetettebb kérdések annál, minthogy egymondatos válaszban feleljek rá. Konzultáltam egy piacelemző kollégámmal, aki régóta fogalkozik már a konszernmárkákkal és sokkal inkább képben van a konszern által és a konkurensek által forgalmazott navigációs berendezésekkel és azok szoftvereivel kapcsolatban egyaránt.
a., TMC:
Először is mi az a TMC és hogyan működik? (forrásként a wikipediaból szedtem ki egy "független" definíciót)
"A TMC az angol Traffic Message Channel rövidítése.
A TMC az RDS technológián alapul, amely a közutakon zajló forgalomról nyújt hasznos, valós idejű információkat a gépkocsikba szerelt FM rádióvevők. kijelzőjén. Amíg az RDS csak egy SMS-szerű szöveges üzeneteket küld, addig a TMC együtt tud működni GPS-alapú navigációs szoftverrel, és lehetővé teszi az útvonal újratervezését az esetleges forgalmi dugók, balesetek, torlódások, útlezárások, forgalomelterelések, határátkelőhelyi várakozási idők függvényében."
A szolgáltatás valóban elindult a 2008. év második félévében, először Budapest környékén és folyamatos fejlesztés alatt áll. Mivel azonban az RDS technológián alapul, amely már évtizednél is régebbi múltra tekint vissza (sok esetben mégsem működik 100%-os biztonsággal és nem kizárólag gyári autórádiók esetén), így a Mo-on még gyerekcipőben járó TMC-vel sincs ez másként. A TMC információk vétele is függ a vétel helyétől, a lefedettségtől és nem utolsósorban a navigációs készülék hardware-étől, ill. szoftverétől.
Példaként említeném a mobiltelefon hálózatokat, melyek a nagyobb és biztosabb területi lefedettség esetén is gyakran produkálnak vonalszakadást, "térerőhiányt" (a jelenség hasonló).
b., Navigációs rendszerek
Kicsit elnagyoltnak érzem a navigációs rendszerek ilyetén való összemosását, mert igaz ugyan, hogy mindegyik GPS navigációs rendszer, de az egyes célkészülékek más és más technikai megoldásokat tartalmaznak, a felhasználási területnek megfelelően. Nem véletlenül létezik sport/túra, repülős, hajós, autós és személyi navigációs, stb. készülékcsoport.
Ügyfeled által említett Navigon (de ez lehet bármely más gyártó terméke, akár autós célcsoportra specializálva) személyi navigációs berendezés (gyűjtőnéven PNA) teljesen más felépítésű, mint egy autóba gyárilag integrált, fix készülék. A gyári navigációs rendszer nem egyenlő egy PNA-val.
Mik a főbb különbségek, amelyek alapján nem várható el, hogy a kétfajta célkészülék azonos tudással és szolgáltatói háttérbázissal rendelkezzen?
- működési környezet, operációs rendszer: * a PNA-k (és a nagyobb tudással rendelkező PDA-k) szinte kizárólag Windows CE alapú, elterjedt szabványos operációs rendszert használnak * az integrált autós navigációs rendszerek működési környezete zárt információs rendszer, az egyes autógyártók/konszernek készülékgyártókkal egyedileg megkötött beszállítói szerződések alapján kerülnek beépítésre, működési felületük ezáltal teljesen eltérő és ipari titoknak minősül, nem adják ki a gyártók (a fejlesztés időben hosszabb, anyagilag költségesebb)
- navigációs készülékek/hardware: * PNA-k esetén szinte negyedévente/félévente jönnek ki újabb és újabb készülékek, nyilván a legfrissebb rendelkezésre álló térképszoftverekkel * a gyári autós navigációk általában végigkísérik egy-egy termék (tehát autótípus) életgörbéjét és jobb esetben is csak modellfrissítéskor, ú.n. facelift-kor kerülhet újabb készülék egy-egy típusba (az átfutás években mérhető!)
- rendelkezésre álló szoftverek/frissítések: * a PNA-k általában előre feltöltött térképeket tartalmaznak, és azt a készülékbe helyezett SD-kártyáról (vagy más szabványú memóriakártyáról) frissítheti a felhasználó, illetve bizonyos ideig internetről online frissíthetők (megint csak visszautalnék a szabványos Win CE oprendszerre és a kompatibilitási környezetre) * az autóba integrált gyári navigációs rendszerek a készülék rendelésének kezdetekor egy előre kialakított térképszoftvert használnak, amely aztán a megfelelő adathordozón külön kerül forgalomba (a VW konszern esetén ez konkrétan azért van így, hogy a gyárból történő szállítás ideje alatt a DVD-térkép ne tűnjön el az autóból). A szoftver frissítése nehézkesebb, hosszabb az átfutási ideje, jellemzően a hardware verziójához igazodik.
- térképszoftverek: A különböző térképbeszállítók (TeleAtlas, NavTeq, iGO, stb.) nem minden esetben, sőt jellemzően inkább NEM azt a teljes térképverziót adaptálják az autós cégeknek szállított térkép DVD-kre, amelyet a kézi PNA-kban megtalálunk, illetve amit a weboldalukon esetlegesen közzétesznek. Az autós cégeknek készülő "lebutított" térképszoftverek azonos forrásból származnak (tehát például az úr által említett DVD is ugyanattól a beszállítótól származik, de tartalma mégis eltérő, melynek elsődleges oka a korlátozott tárolókapacitás. Ez elsőre furcsán hangzik, hiszen egy egyrétegű DVD lemez is 4.7 GB adat tárolására alkalmas, a kétrétegűn pedig 9.4 GB-ot tárolhatunk, míg a PNA-k jellemzően 1-2 GB-os memóriakártyákon tárolnak jelentős mennyiségű információt. Miért fordul elő mégis ez a jelenség? A kérdés nyitja az operációs rendszer és az ahhoz tartozó adatállományok (=térképszelvények) tömörítési metódusában rejlik. A PNA-k programozhatósága, a Windows CE op. rendszer adta sajátosságok és a legkorszerűbb programozási eljárások készítése, naprakészen tartása teszik a PNA-kat vonzóbbá és az autóba integrált rendszerekhez képest olcsóbbá, ill. testreszabhatóbbá.
A térkép CD-k, DVD-k árképzését is hiba volna a PNA-k térképeihez viszonyítani, a kollégám elmondása szerint az autós gyári navigációkhoz készült térkép CD-k ára jellemzően 30-35 ezer forint körül, míg a DVD-k ára 70-80 ezer Ft körül mozog és ez nem a VW-konszern sajátossága.
Sokan becsapva érezhetik magukat, amikor 70 e Ft-ért kell megvenni a térképszoftvert a gyári navigációs rendszerhez (ami pl. 350 ezer Ft-ba került). Példaként megnéztünk más elismert autógyártókat, hogy ne kizárólag a VW-csoportból vegyünk példákat: A Volvo esetén (akár a felsőkategóriás S80-ast, akár a kompakt C30-ast vizsgáljuk) 530 ezer Ft a navigáció, szoftverrel együtt. Az Opel Insignia esetén ugyan alacsonyabb a navigációs készülék ára (250 e), azonban a modell 6,5 millió Ft-nál indul.
Egyébként tudtunkkal egyedül ez a két gyártó integráltatta a magyar nyelvet a rendszerébe, más gyártóknál ez nem igazán fordul elő. A VW-konszern márkáinál csak a világnyelvek használatosak, ebben a kérdésben évek óta tárgyalásokat folytatunk az egyes autógyárakkal, hogy a magyart is vegyék fel a használatos nyelvek közé, de eddigi álláspontjuk egy határozott nemleges válasz.
Nem célunk "slendrián" megoldásokat alkalmazni, az elsődleges szempont természetesen az ügyfelek minél magasabb szinten történő kiszolgálása (ezért is bocsátottuk rendelkezésre a navigációs dokumentum elektronikus verzióját a döntéshozatal minél jobb elősegítése érdekében). Azt azonban világosan kell látni, hogy az autókat és tartozékaikat a Porsche Hungaria csak importálja és a márkakereskedők forgalmazzák, míg az autógyárak azok, akik gyártják és végzik el a fejlesztéseket, módosításokat. Ezen fejlesztésekkel kapcsolatban javaslattételi lehetőségünk van, azonban beleszólási joggal nem bírunk.
Konstruktív szándékunk jeléül szeretnénk egy opcionális megoldást javasolni, amennyiben a jelenlegi helyzettel tisztelt Ügyfeled nem elégedett:
Létezik egy ú.n. Nav'n'Go Limousine csomag, amely a hasonló helyzetek megoldásának érdekében került kifejlesztésre a gyártója által: - külön navigációs vevőegység, saját antennával, autóba szerelhető, ám kijelző nélküli, így a gépkocsi gyári navigációjának kijlezőjét képes használni, a beleilleszthető SD-kártyán tárolja a térképeket, így frissítése éppoly problémamentes, mint bármelyik PNA esetén. Tudomásunk szerint magyar nyelvű hangnavigációra is alkalmas és a legfrissebb iGO 8 szoftver tartozik hozzá.
http://www.navngo.com/pages/global/hun/nngl_deswcriptionÜdvözlettel:
Horváth Zoltán SEAT termékmenedzser | Product manager, SEAT Porsche Hungaria Kft. |