aas Creative Commons License 2009.07.14 0 0 435

A válasz, amitől majdnem hanyatt estem... :-)

 

A navigációval kapcsolatos felvetések összetettebb kérdések annál,
minthogy egymondatos válaszban feleljek rá. Konzultáltam egy piacelemző
kollégámmal, aki régóta fogalkozik már a konszernmárkákkal és sokkal inkább
képben van a konszern által és a konkurensek által forgalmazott navigációs
berendezésekkel és azok szoftvereivel kapcsolatban egyaránt.

a., TMC:

Először is mi az a TMC és hogyan működik? (forrásként a wikipediaból szedtem ki egy "független" definíciót)

"A TMC az angol Traffic Message Channel rövidítése.

A TMC az RDS technológián alapul, amely a közutakon zajló forgalomról nyújt
hasznos, valós idejű információkat a gépkocsikba szerelt FM rádióvevők.
kijelzőjén. Amíg az RDS csak egy SMS-szerű szöveges üzeneteket küld, addig
a TMC együtt tud működni GPS-alapú navigációs szoftverrel, és lehetővé
teszi az útvonal újratervezését az esetleges forgalmi dugók, balesetek,
torlódások, útlezárások, forgalomelterelések, határátkelőhelyi várakozási
idők függvényében."

A szolgáltatás valóban elindult a 2008. év második félévében, először
Budapest környékén és folyamatos fejlesztés alatt áll. Mivel azonban az RDS
technológián alapul, amely már évtizednél is régebbi múltra tekint vissza
(sok esetben mégsem működik 100%-os biztonsággal és nem kizárólag gyári
autórádiók esetén), így a Mo-on még gyerekcipőben járó TMC-vel sincs ez
másként. A TMC információk vétele is függ a vétel helyétől, a
lefedettségtől és nem utolsósorban a navigációs készülék hardware-étől,
ill. szoftverétől.

Példaként említeném a mobiltelefon hálózatokat, melyek a nagyobb és
biztosabb területi lefedettség esetén is gyakran produkálnak
vonalszakadást, "térerőhiányt" (a jelenség hasonló).

b., Navigációs rendszerek

Kicsit elnagyoltnak érzem a navigációs rendszerek ilyetén való
összemosását, mert igaz ugyan, hogy mindegyik GPS navigációs rendszer, de
az egyes célkészülékek más és más technikai megoldásokat tartalmaznak, a
felhasználási területnek megfelelően. Nem véletlenül létezik sport/túra,
repülős, hajós, autós és személyi navigációs, stb. készülékcsoport.

Ügyfeled által említett Navigon (de ez lehet bármely más gyártó terméke,
akár autós célcsoportra specializálva) személyi navigációs berendezés
(gyűjtőnéven PNA) teljesen más felépítésű, mint egy autóba gyárilag
integrált, fix készülék. A gyári navigációs rendszer nem egyenlő egy
PNA-val.

Mik a főbb különbségek, amelyek alapján nem várható el, hogy a kétfajta
célkészülék azonos tudással és szolgáltatói háttérbázissal rendelkezzen?

- működési környezet, operációs rendszer:
      * a PNA-k (és a nagyobb tudással rendelkező PDA-k) szinte kizárólag
Windows CE alapú, elterjedt szabványos operációs rendszert használnak
      * az integrált autós navigációs rendszerek működési környezete zárt
információs rendszer, az egyes autógyártók/konszernek készülékgyártókkal
egyedileg megkötött beszállítói szerződések alapján kerülnek
beépítésre, működési felületük ezáltal teljesen eltérő és ipari titoknak
minősül, nem adják ki a gyártók (a fejlesztés időben hosszabb, anyagilag
költségesebb)

- navigációs készülékek/hardware:
      * PNA-k esetén szinte negyedévente/félévente jönnek ki újabb és újabb
készülékek, nyilván a legfrissebb rendelkezésre álló térképszoftverekkel
      * a gyári autós navigációk általában végigkísérik egy-egy termék
(tehát autótípus) életgörbéjét és jobb esetben is csak modellfrissítéskor,
ú.n. facelift-kor kerülhet újabb készülék egy-egy           típusba (az
átfutás években mérhető!)

- rendelkezésre álló szoftverek/frissítések:
      * a PNA-k általában előre feltöltött térképeket tartalmaznak, és azt
a készülékbe helyezett SD-kártyáról (vagy más szabványú memóriakártyáról)
frissítheti a felhasználó, illetve bizonyos ideig     internetről online
frissíthetők (megint csak visszautalnék a szabványos Win CE oprendszerre és
a kompatibilitási környezetre)
      * az autóba integrált gyári navigációs rendszerek a készülék
rendelésének kezdetekor egy előre  kialakított térképszoftvert használnak,
amely aztán a megfelelő adathordozón külön            kerül forgalomba (a
VW konszern esetén ez konkrétan azért van így, hogy a gyárból történő
szállítás ideje alatt a DVD-térkép ne tűnjön el az autóból). A szoftver
frissítése                    nehézkesebb, hosszabb az átfutási ideje,
jellemzően a hardware verziójához igazodik.

- térképszoftverek:
      A különböző térképbeszállítók (TeleAtlas, NavTeq, iGO, stb.) nem
minden esetben, sőt jellemzően inkább NEM azt a teljes térképverziót
adaptálják az autós cégeknek szállított térkép DVD-kre,     amelyet a kézi
PNA-kban megtalálunk, illetve amit a weboldalukon esetlegesen közzétesznek.
Az autós cégeknek készülő "lebutított" térképszoftverek azonos forrásból
származnak (tehát   például az  úr által említett DVD is
ugyanattól a beszállítótól származik, de tartalma mégis eltérő, melynek
elsődleges oka a korlátozott tárolókapacitás. Ez elsőre furcsán hangzik,
hiszen egy egyrétegű DVD lemez is 4.7 GB adat tárolására alkalmas, a
kétrétegűn pedig 9.4 GB-ot tárolhatunk, míg a PNA-k jellemzően 1-2 GB-os
memóriakártyákon tárolnak jelentős        mennyiségű információt. Miért
fordul elő mégis ez a jelenség?
      A kérdés nyitja az operációs rendszer és az ahhoz tartozó
adatállományok (=térképszelvények) tömörítési metódusában rejlik. A PNA-k
programozhatósága, a Windows CE op. rendszer adta     sajátosságok és a
legkorszerűbb programozási eljárások készítése, naprakészen tartása teszik
a PNA-kat vonzóbbá és az autóba integrált rendszerekhez képest olcsóbbá,
ill.              testreszabhatóbbá.

A térkép CD-k, DVD-k árképzését is hiba volna a PNA-k térképeihez
viszonyítani, a kollégám elmondása szerint az autós gyári navigációkhoz
készült térkép CD-k ára jellemzően 30-35 ezer forint körül, míg a DVD-k ára
70-80 ezer Ft körül mozog és ez nem a VW-konszern sajátossága.

Sokan becsapva érezhetik magukat, amikor 70 e Ft-ért kell megvenni a
térképszoftvert a gyári navigációs rendszerhez (ami pl. 350 ezer Ft-ba
került). Példaként megnéztünk más elismert autógyártókat,  hogy ne
kizárólag a VW-csoportból vegyünk példákat:
A Volvo esetén (akár a felsőkategóriás S80-ast, akár a kompakt C30-ast
vizsgáljuk) 530 ezer Ft a navigáció, szoftverrel együtt. Az Opel Insignia
esetén ugyan alacsonyabb a navigációs készülék ára (250 e), azonban a
modell 6,5 millió Ft-nál indul.

Egyébként tudtunkkal egyedül ez a két gyártó integráltatta a magyar nyelvet
a rendszerébe, más gyártóknál ez nem igazán fordul elő. A VW-konszern
márkáinál csak a világnyelvek használatosak, ebben a kérdésben évek óta
tárgyalásokat folytatunk az egyes autógyárakkal, hogy a magyart is vegyék
fel a használatos nyelvek közé, de eddigi álláspontjuk egy határozott
nemleges válasz.

Nem célunk "slendrián" megoldásokat alkalmazni, az elsődleges szempont
természetesen az ügyfelek minél magasabb szinten történő kiszolgálása
(ezért is bocsátottuk rendelkezésre a navigációs dokumentum elektronikus
verzióját a döntéshozatal minél jobb elősegítése érdekében). Azt azonban
világosan kell látni, hogy az autókat és tartozékaikat a Porsche Hungaria
csak importálja és a márkakereskedők forgalmazzák, míg az autógyárak azok,
akik gyártják és végzik el a fejlesztéseket, módosításokat. Ezen
fejlesztésekkel kapcsolatban javaslattételi lehetőségünk van, azonban
beleszólási joggal nem bírunk.

Konstruktív szándékunk jeléül szeretnénk egy opcionális megoldást
javasolni, amennyiben a jelenlegi helyzettel tisztelt Ügyfeled nem
elégedett:

Létezik egy ú.n. Nav'n'Go Limousine csomag, amely a hasonló helyzetek
megoldásának érdekében került kifejlesztésre a gyártója által:
- külön navigációs vevőegység, saját antennával, autóba szerelhető, ám
kijelző nélküli, így a gépkocsi gyári navigációjának kijlezőjét képes
használni, a beleilleszthető SD-kártyán tárolja a térképeket, így
frissítése éppoly problémamentes, mint bármelyik PNA esetén. Tudomásunk
szerint magyar nyelvű hangnavigációra is alkalmas és a legfrissebb iGO 8
szoftver tartozik hozzá.

http://www.navngo.com/pages/global/hun/nngl_deswcription

Üdvözlettel:

Horváth Zoltán
SEAT termékmenedzser | Product manager, SEAT
Porsche Hungaria Kft.

Előzmény: aas (434)