a bejövő fényt nem csak egy állíthatóan összeszűkülő rekesszel lehet csökkenteni, hanem semleges színű "napszemüveggel" = ND szűrővel
ha ebből csak kétfajtát tartalmaz egy gép, az mindjárt 4 féle helyzetet állíthat elő: szűrő nélkül, 1-es szűrő, 2-es szűrő, 1+2-es szűrők együtt
ennyi bőven elég is lehet egy kis kompaktnak, de igen gyakran szokott lenni hagyományos rekesszel kombinált módszer is, amikor mondjuk f/8-ig le lehet csökkenteni hagyományosan, és csak az annál nagyobb csökkentéshez használ a kamera ND szűrőt
hátránya persze annyi, h nem lehet a rekesz szűkítésével növekvő mélységélességre apellálni, mert az ND szűrőtől az értelemszerűen változatlan marad, ill. az éjszakai fények csillagszerű pontokká varázsolásával sem sokat lehet játszani (ha teljesen "rekeszmentes" egy kamera, akkor persze egyáltalán nem)
cserébe viszont a diffrakció miatti képminőségromlás sem érinti
valszeg ez lehet az oka, h ez a modell is ilyet kapott
mert mint pl.
ezen az oldalon látható (Diffraction Limited Aperture Estimator alatt) egy 1/1.8"-as 12 Mp-es kamera már f/3-nál eléri a felbontásmaximumát, onnan kezdve lassan csökkenni kezd a rekeszeléssel
(az 1/1.6" érzékelő miatt ez a limit ugyan picit följebb, de nyilván még f/4 alatt lehet)