kilenctizenegy Creative Commons License 2009.05.04 0 0 2006

"Kezdjük a végén. Hadrianus földdel tette egyenlővé jeruzsálemet, aztán rá épített egy várost."

 

Ez nem pontos. A várost Titus légiói tették a földdel egyenlővé, és nem engedték visszaépíteni. Ekkor tiltották ki a zsidókat, az általam írt korlátozásokkal. 

 

Hadrianus rájött, hogy a város a keleti hadjáratok szempontjából túl jó helyen fekszik ahhoz, hogy ne létezzen, ezért újjá akarta telepíteni, de nem a perzsákhoz húzó, megbízhatatlan, lázadozó zsidókkal, hanem máshonnan hozott telepesekkel. Erre a tervre válaszul tört ki a a Bar Cochba féle lázadás, aminek a leverése után sokkal több zsidót szórtak szét, mint 71-ben.

 

"Inkább úgy kell feltenni a kérdést, szándékosan építtette -e a vénusz templomot jézus megfeszítésének helye fölé?"

 

Ez egy mosolyogtatóan történelmietlen kérdés. Hadrianusnak, úgy mint a rómaiak 99%-ának halvány fogalma se volt róla, hogy ki volt Jézus, arról meg pláne nem, hogy hol feszítették keresztre. Mint ahogy addigra már senki se tudta.

 

"de azért gondolkodj egy kicsit: ez nem kultikus hely, hanem a kivégzések színtere volt évszázadokon át."

 

Bingó! Adott volt egy kivégzési hely, közelében egy pogány templommal. Kultikus hely évszázadok óta. Akik utólag a IV. században meg akarták határozni, hol legyen a Szent Sír, keresve se találhattak jobbat. Már csak egy meggyógyuló leprást kellett keríteni.

 

"Egyébként jupiter templomát pl. direkt a jeruzsálemi templom helyére építtette, hogy bosszantsa a zsidókat. Ez nem teória, nézz utána."

 

Nem kell utánanéznem, többször is írtam itt a topikban. Az azonban más volt, mert a Templomhegyről romjaiban is nyilvánvaló volt, hogy mi volt egykor. Azért is jártak oda a zsidók. A Siratófal pont attól értékelődött fel, hogy a Jupiter-templom felépülte előtt a Templomhegy szemétlerakó volt, ahová azon a meghatározott napon a zsidók szabadon felmehettek. Amikortól szakrális funkciót kapott, a zsidókat csak a falakhoz engedték oda. Ez a falszakasz képezte a későbbi zsidó negyed magvát.

 

"A keresztények pedig nem zarándokoltak. tiszteletben tartották a nagy tanítók emlékét, de ez a tisztelet egészen a negyedik századig nem lett a vallás része. Már sokszor leírtam, értsd meg: ez ellentétben állt a második parancsolattal. Pogányságnak tartották, irtóztak tőle."

 

A vallás és a bálványimádás egymástól elválaszthatatlanok. A szentképrombolók igyekezete minden korban kudarcba fulladt. Az iszlám is csak az emberalakú bálványok imádatát tudta eltörölni. Tudom, hogy a korai keresztény időkben voltak ilyen törekvések, de a legkorábbi keresztény mozaikok a tanúi annak, hogy ez csupán üres törekvés maradt. Már a katakombákban megkülönböztetett figyelem övezte a nagyobb személyiségek sírját.

 

"Túl sokat fantáziálsz "

 

Erre hadd ne írjak semmit, mert nem akarok személyeskedni.

Előzmény: szferi82 (2004)