Lassan 2 évtizede (4A nem működő viszonylatot leszámítva), hogy drótot húztak volna ki Debrecenben. Egy kissé ezért vagyok szkeptikus. Ezek után nehezen képzelhető el és álomvilág kategóriába lehetne sorolni a trolihálózat fejlesztését. A DKV kétségkívül elment egy irányba: járműállomány fejlesztése/beszerzése, most a szolgáltatóváltás és a a jövőben a 2-es villamos esete, de a trolihálózat növelésére már nem maradt erejük, sem energiájuk, noha 20 év "alvás" után ideje lenne ezen is változtatni. Na ja, lehet mondani, ott van a 3E, de az egy rendkívül elfuserált dolog, lételeme is megkérdőjelezhető ebben a formában, ezzel a követéssel. Nyilván valami fontos politikus /vagy nagy ember lakik a környéken, mert a Tóciba már régen ki kellett volna vinni a trolit akár drót alatt akár anélkül a nagyerdei változat helyett.
Nem érdekes, majd most 1 éven belül jönnek megint a parlamenti választások, és az önkormányzati választások amivel szembekerülünk megint az ígéretekkel: "lesz 2-es villamos és minden ami szem szájnak ingere... ", csak az ígéretek továbbra is ígéretek maradnak.:(
A DKV jól tudja, hogy a Segner tér mint kényszeredett trolifordulóhely, már elvesztette létjogosultságát, különösen a kisállomás elköltözésével és a környék átalakulásával, azonban tömegközlekedési változások a mai napig nem születtek a végállomás áthelyezésére, különösen a trolira. Igen, simán meg lehetne oldani, hogy ehelyett a megoldásnak igencsak nevezhető Tóciba való kivezetésssel orvosolható lenne a probléma. Igen ám, de amíg az akarat hiányzik addig itt nem lesz semmiféle járathosszabítás, pedig emlékeztetőül azért vettek önjáró trolikat, hogy oda is eljuthasson a troli ahol eddig nem volt. Legalábbis akkor ez volt az egyik ütőkártya. És akkor itt most megállnék egy pillanatra: A fenti gondolatokat követve a 2-es villamos is oda épül ahol a legnagyobb lesz a kihasználtsága, de troliknál miért nem figyelhető meg hasonló? Annyian laknának a Nagyerdőn, hogy az egy önjáró trolivonalat kíván??? És a Tócoskert ahol min 40-50 ezer ember él???
Most, hogy szolgáltatóváltással Határ úti ipari parkban épül egy csili vili DKV-s kiszolgáló-bázis, egy idő után a Salétrom utcai telephelyről bizonyára átköltöztetnek majd sok mindent az új helyre, kivétel villamosok. Ha előrelátók és konzekvensek lennének a DKV-nál, akkor fejlesztésnek tekinthető is lenne a költözés. Evidensnek tűnik, hogy Segner tér-ipari park között (Kishegyesi úton) drótot kellene kihúzni ehhez, amiből a Tócos felé kiágazás a Derék utcán már nem lenne olyan nagy dolog, igaz ennek anyagi vonzatát nem ismerem.
De hát erről a jelenlegi körülmények között egy hang sincsen, hiába a közlekedésbarátok/szakértők igencsak erőteljes kívánalma és útmutatása, miközben a városháza tevékenysége kimerül abban, hogy sétálóutcákat csinálnak közlekedési hatástanulmányok nélkül valamint siránkoznak a többszörösére növekedett gépkocsi-forgalom által okozott dugók, balesetek, szmog és gondok miatt.
Tisztában van azzal mindenki, hogy a szolgáltatóváltással beszerzésre került új Volvo buszok EURO5 motorral mennek, emissziós értékei minden előírásnak megfelelnek , nagyon korszerűek, de a trolit a 0 emissziós értékével sosem közelítik meg. Jó, rendben, az elektromos áramot is erőművekben termelik többek között nem éppen környezetvédelméről híres módon, de akkor sem Debrecenben marad a szennyeződés. Igen is sokkal jobban szükség lenne arra, hogy buszok helyett troli vonalak épüljenek, ennek lételemét meg sem lehet kérdőjelezni, csak ki kell tekinteni a nyugat-európai nagyvárosok által indított kötöttpályás közlekedésre.
Debrecen város területét és népességét tekintve, már régen el kellett volna odáig jutni - köztük a városházának is - hogy a tömegközlekedés alapjául a kötöttpályás közlekedés újragondolásával megvalósítani egy egységes hálózatfejlesztést, egy új integrált hálózatot. Ami pedig a vonalak számát illeti, a legforgalmasabb vonalakat (pl. 24, 32) ki kell(ene) váltani trolikkal drót alatt, különben belefulladunk 10-20 év múlva abba a mocsokba, koszba, szmogba amit magunknak teremtettünk. A cselekvésnek a szükségességét mindenki érzi, de a válasz nemes egyszerűséggel mindig ugyanaz, nincs rá pénz. Miért is? Mert most is közel 10 mrd Ft-ból 140 db buszt vásároltak... Miért nem vettek inkább pl. 40 db trolit és 100 db buszt? Igen, az önkormányzat is hibás, mert így írta ki a tendert, lehetőséget sem adva arra, hogy a trolihálózat fejlődésnek induljon, hiszen újabb járművek nélkül nemigen lehet a hálózat hosszát gigantikus módon növelni... Mintha valakinek konkrét érdeke lenne, hogy buszokkal járjunk és ne "környezetkímélő" trolikkal... de ez már más kérdés, mintahogy az is, hogy a folyton növekvő szénhidrogén árak mellett vajon milyen jegyárakat kénytelenek majd fizetni az utasok 5-10-15-20 év múlva...
De messzire sem kell menni az ellenpéldáért: Szeged ! Ők vajon miért helyeznek óriási hangsúlyt (kb. 30mrd Ft- os fejlesztés) a kötött pályás fejlesztésére? Ott miért épülnek úl trolivonalak és villamosvonalak? Talán tudnak vmit, amit Debrecen nem:(