Törölt nick Creative Commons License 2009.04.01 0 0 528

A repülőiparban is van túlbiztosítás. Ha egy gépet mondjuk +3G és -3G terhelésre terveznek, akkor álltalában egy 1.8 szoros biztonsági szorzót alkalmaznak a méretezésénél, ami azt jelenti, hogy +3 * 1.8 = 5.4G terhelésen még nem károsodhat maradandóan a gép túlterhelés esetén.

Nagyobb biztonsági szorzót azért nem használnak, mert jelentősen megnövelné a gép súlyát a többlet erősítés, esetleg már annyira, hogy azért válik veszélyessé a gép mert pld nem tudna megfelelően emelkedni felszálláskor és a reptér végén lévő fákon vagy épületen nem tudna átemelkedni. Ez a biztonsági szorzó nemzetközileg elfogoadott megoldás, előírás, amit a gyártóknak be kell tartaniuk. A pilótának is be kell tartania a gép álltal meghatározott lehetőségeket, és nem élhet rendszeresen a a biztonsági szorzó adta túlterhelési lehetőséggel, mert az anyagfáradás miatt azt sem képes a végtelenségig bírni a szerkezet.

 

Az ilyen UL kategóriájú gépeknél viszont van egy másik súlyos korlát, amit a kategóriára meghatároztak, az pedig a 450kg max felszállósúly. Ebből ered, hogy nem lehet a végtelenségig túlbiztosítani a gépet a túlterhelésre, sőt a 450kg-os határt is irdatlan nehéz betartani merevszárnyú gép esetén ha a gép 2 személyes. Nagyon sok gép nem is tudja betartani ezt a súlyhatárt pld mert nem megfelelő technológiával készült a gép, vagy nem jól számolták ki előre az egyes elemek tervezett súlyát. Sok esetben a prototipus gyártás folyamán derül csak ki, hogy egy egy teherviselő elemet jobban meg kell erősíteni, emiatt a súlya túlhaladhatja a megengedettet.

 

Ahoz viszont nem is szükséges műrepülni, hogy mondjuk az 5.4G terhelést átlépje a pilóta, nagyobb sebességnél pár durva kormánymozdulat, vagy túldöntött szűk forduló is elég, hogy átlépje a biztonsági szorzóval megemelt terhelés. Egy sima túldöntött fordulóban pillanatok alatt 4G is lehet a terhelés, de ezt a gépet speciel csak 3G-re tervezték akkor ezt még ki kell bírnia károsodás nélkül, de nem a végtelenségig. Azaz nem lehet folyamatosan úgy repülni, hogy a megengedett 3G terhelést rendszeresen túllépje a gép. Semmilyen anyag nem bírja ki a rendszeres túlterhelést.

 

 

 

Előzmény: joskabácsi (527)