István Gyuri Creative Commons License 2009.03.11 0 0 31150
Egy friss hír, részben az itt folyó vitához is tartozik.

***********************************

Az EP megszavazta a dugódíj alkalmazásának lehetőségét

Brüsszel, 2009. március 11.
A tagállamok a jövőben az Euromatricák árában a generált dugók költségeit, valamint az okozott zaj- és légszennyezést is megfizettethetik a közúti teheráru szállítókkal - döntött az EP plenáris ülésén szerdán délután Strasbourgban.

Mindenekelőtt az alpesi országok, így Ausztria és Németország járhatnak jól az EP plenáris ülésén szerdán délután elfogadott, az Euromatrica irányelv átdolgozásáról szóló irányelve nyomán, mivel számukra kiemelt jelentőségű a hágóikon és hegyvidéki útszakaszaikon különösen nagy környezetszennyezést és ez által természeti károkat okozó kamionforgalom.

Az Euromatricára vonatkozó új uniós irányelv a tervek szerint lehetővé teszi a tagállamoknak, hogy a főbb közlekedési útvonalakon áthaladó nemzetközi teheráru-fuvarozókkal megfizettessék az azok által okozott lég- és zajszennyezést. Az EP jelentése továbbá arra is javaslatot tesz, hogy a tagállamok a kamionforgalom által okozott közlekedési dugókért is külön költséget számoljanak fel a csúcsforgalom időszakára, amennyiben ezzel egyenértékű díjat a személyautósokkal is megfizettetnek.

A téma belga szocialista jelentéstevője, Said El Hadraoui a szavazást követő sajtótájékoztatóján közölte, az EP döntése nyomán “kisebb forradalom indulhat, mert amennyiben a Tanács is elfogadja, a jövőben az infrastrukturális költségek mellett az externáliákat (külső költségek mint a zaj- és légszennyezés, környezetkárosítás, dugók) is megfizettethetik a tagállamok, melyre eddig nem adtak lehetőséget a közösségi szabályok. El Hadraoui szerint igen jelentős lépés, lehetőség lesz végre a szennyező fizet elv alkalmazásának a közúti szállítások során. “Megtehetik a tagállamok, hogy az euromatrica árába nem építenek be semmi mást az infrastruktúrális költségeken kívül, de azok az országok melyek szeretnék az externáliákat is megfizettetni a közuti fuvarozókkal, végre élhetnek ezzel a lehetőséggel” - tette hozzá a jelentéstevő.

A jelentéstevő ahogy azt már korábban is hangsúlyozta, nem tartja valószínűnek, hogy az átdolgozott Euromatrica irányelvet az első olvasati szöveg nyomán elfogadja a Tanács, szerinte nagy küzdelem várható a részletek kapcsán a tagállamok közt, melynek legkritikusabb pontja a dugódíj lehet, míg a zaj- és légszennyezés, valamint az infrastruktúrahasználat gond nélkül elfogadásra kerülhet. El Hadraoui hozzátette, arra sincs sok remény, hogy rövid időn belül létrejön a témában a közös tanácsi álláspont az eredetileg 1999-ben elfogadott Euromatrica irányelv átdolgozott változatának szövegére vonatkozóan.
A jelentés szakbizottsági szakaszában sok képviselő erősen támogatta a külső költségek közt a CO2-kibocsátás megadóztatását is, a Bizottság tanulmánya szerint ugyanis a teherautók bocsátják ki az EU közlekedéséből származó széndioxid negyedét. Ehelyett azonban a szakbizottság végül kiszavazta az erre vonatkozó javaslatot a szövegből.

El Hadraoui az irányelv hatálya kapcsán közölte: az eredeti irányelv csak a fő európai közlekedési útvonalakra (TEN) vonatkozik, a mostani módosítás azonban azok mellett minden „jelentős nemzetközi teheráruforgalmat bonyolító útra történő kiterjesztését” javasolja. Hozzátette azonban, hogy szerinte nem annyira fontos, hogy mely utakra érvényes az irányelv, mivel a tagállamok saját hatáskörükben dönthetnek arról, mely utakon szednek díjakat. A módosított irányelv az eddigi csak 12 tonnánál nehezebb járművekre érvényes szabályozást, minden 3,5 tonnánál nehezebb járműre kibővíti 2012-től.

Az EP szövege szerint az irányelv hatálya alá nem tartoznak például Londonban és Stockholmban bevezetett személygépkocsikra vonatkozó díjak, melyeket a belvárosokba történő behajtás esetén kell az autósoknak kifizetniük. A plenáris elé került szöveg szerint azonban még a városi terségeken áthaladó nagy teherárúforgalmat bonyolító utakon is lehetőse van a tagállamoknak díjszedésre.
A tagországok által kiszabható díjak összege kapcsán a belga jelentéstevő közölte, hogy az arra vonatkozó számításokat független szakemberekkel számoltatták ki, s az általuk javasoltakat módosítások nélkül vették be a szövegbe.

A díjak kiszámítását a javaslat szerint egy intelligens rendszerre bízzák, mely a gépjármű környezetvédelmi besorolását (Euro 0 – Euro VI.), a használt út típusát, hosszát és az útvonal igénybevételének időpontját veszi figyelembe. Előzetes kalkulációk szerint az új Euromatrica átlagosan 3 százalékkal drágítja majd a közúti szállítást, mely azonban attól függően, hogy egy modern környezetkímélő kamionról vagy egy régi erősen szennyező teherautóról van szó, nagymértékben eltérhet. Hasonló a helyzet a dugódíjjal (amennyiben az adott tagállam a bevezetése mellett dönt), mivel a sofőröket ez arra ösztönzi majd, hogy a csúcsforgalmon kívül vezessenek, így csökkentve a fuvarozás költségeit.

A befolyó pénzek felhasználására vonatkozóan a szöveg kiköti, hogy az adott címen beszedett összegeket kizárólag az adott probléma enyhítésére költhetik a tagállamok, így például a zajszennyezésből befolyó adókat út menti zajfogó falak építésére használhatják fel.
© 2009 BruxInfo