Bár kellően nagy mértékű állami támogatással lehet "nyereséges" állapotot létrehozni, bár ezt nem nevezném nagy tudománynak...
Egyetértek.
Véleményem szerint kényelmes, de félrevezető a vasút jóságát annak nyereségességén lemérni. A papír sok mindent elbír, és elvileg létezik az a magyar állami támogatási összeg is, ami mellett akár a MÁV Csoport is nyereséges lehet. A pálya, a járművek az épületek állapota egy kicsit sem fog változni.
A vasútba beleölt pénzek hatékony felhasználásának vizsgálata már sokkal összetettebb és valóságosabb képet mutat arról, kell-e vasút egy országnak, egy régiónak.
Az ITF - annak nem kiherélt, RKI-féle értelmezésében - többek között annak az esélyét adja meg, hogy a meglévő eszközök intenzív használatával úgy javítunk a szolgáltatás egyes paraméterein (kiszámíthatóság, egyenletesség, kínálat), hogy személyszállítási szempontból csak a változó költségek növekednek. A közlekedési szokások Magyarországon tapasztalható átalakulásának jelenlegi éveiben nem is az ilyen bátor lépés nettó megtérülése a lényeg, hanem az, hogy a vasutat a csökkenő utasszám - csökkenő bevétel - kevesebb vonat - csökkenő utasszám - ... mintázatú leépülési spirálból ki tudja zökkenteni. Bár idehaza - sokaknak "hála" - ez talán sohasem fog kiderülni, de egy évek alatt megszilárduló ITF képes lehet az utasszám stabilizálásra, a gyenge vonalakon a csökkenés megfékezésére, megállítására, az erős vonalakon a kismértékű növekedésre. Nyilvánvalóan egyidejű pálya- és járműoldali beruházásokkal (tényleg, ezek megtérülését ugyanolyan vehemenciával szokták firtatni, mint az ITF-ét?!) a jó menetrend kedvező hatása megsokszorozható. Fordítva is igaz ám: hiába a csilivili suhanó vonat, ha a menetrend az elemi mobilitási igényekkel sem találkozik.
Na mindegy, ennek az elkalandozásnak csak annyi a lényege, hogy a vasúti pénzek hatékony felhaszálásra vonatkozó szándék komolysága azon IS lemérhető a közlekedés-szama és -politika jeles alakjai esetében, hogy hogyan viszonyulnak a valódi ITF-hez (ideértve annak I-betűjét is, kedves RKI).