hogy a világ bármelyik országában nyereséges (vagy legalább nullszaldós, attól is sokan boldogok lennének) a vasút??
Sehol. Bár kellően nagy mértékű állami támogatással lehet "nyereséges" állapotot létrehozni, bár ezt nem nevezném nagy tudománynak...
Ha pl a magyar vasút éves bevétele lenne most hasraütésszerűen 40 fabatka, a költsége 60 fabatka és ehhez adnánk hozzá még 30 fabatka állami támogatást, akkor ezen értelmezés alapján örömtáncot jráhatnánk, hogy milyen nyereséges (+10 fabatka) a vasútunk. Csakhát a valóság...
Pl most találtam egy 2007-es SBB jelentést a honlapjukon.
Írják, hogy az SBB személyszállítás nyeresége 2007-ben 193 millió CHF volt.
Ez mellett kaptak 591 millió CHF támogatást...
De ennél érdekesebb az egész SBB mérlege.
A cégcsoport nyeresége 80 millió CHF volt 2007-ben, miközben 2094 millió CHF támogatást kapott.
Hát, mit kell mondjak ez felettébb érdekes értelmezése a "nyereséges" működésnek...
De persze egy-egy vasúti alegység egyedüli való vizsgálata nem adja meg helyesen az összképet, ehhez ismernünk kéne a vasutak alágai közti költségelszámolási módszereket...