Bocsánatot kell kérnem!
Én nem akartam ezzel háborut kirobbantani!
Én csak azért tettem fel a képet,hogy lásd,a turbók is forognak rendesen.Valahol láttam a neten egy fickót aki modell jet motorokat csinál egészen picitöl a 70 kg tolóeröig.Ha megtaláltam, felteszem a linket.Ez azért fontos mert a 70kg-os kütyünek 13 cm átméröjü a süritökereke,és 70000 fölött forog!Számolj csak utánna,mennyi a kerületi sebbessége!
Egyébként én eddig azt hittem hogy a kerületi sebbességük nem lehet nagyobb az aktuális hangsebességnél.De nagyot tévedtem!Vagy nem értek hozzá.Inkább az utóbbi.
A fordulatszám nyilván kissebb az átmérö növekedésével.Az a 66mm átméröjü kerék biztosan nem forog két kilót! Ha megveszed a süritökereket,akkor kérj hozzá mappát,azon rajta kell legyen a gyártó által megadott maxi fordszám! És azt be kell tartani.Hidd el,én tudom!
A turbok nem azért töltenek "csak 0,8-al" mert nem tudnak többet,hanem azért mert nincsen szükség többre.Gépjármüveken viszonylag kicsi turbókat alkalmaznak,azért hogy már az alsó fordszámtartományban is legyen megfelelö forgatónyomaték.
Elindulsz a kocsival,rálépsz a gázra, a motor eléri az 1400-1800-as fordulatot,a turbó fepörög,eléri a beállitott töltönyomását(0,8-1,2) és kinyit egy szelep,ami a turbináról elengedi a felesleges gázt a kipuf csöbe.Ezt régebben mechanikusan,manapság elektronikusan csinálják.Ezért virágzik a chiptuning tudománya.
A VTG (Variable Turbine Geometry) nem tud magasabb töltönyomást mint a többi,az a különbség hogy "ő" sokkal alacsonyabb fordulaton képes ugyanazt a nyomást produkálni mint hagyományos társai,sokkal egyenletesebben.Lényegében egy forditható vezetölapátsorral ellátott radial turbina.