technika Creative Commons License 2009.03.07 0 0 250
Sziasztok!
Xplod,
Most szépen leírtad a gázdinamikai veszteséget radiál esetén!

Én viszont anno ponyolán írtam, mert nem részleteztem, a mechanikai veszteséget (radiális szabadturbinás) esetén:(. Mindamelett ez az axiálra is igaz.

Arról van szó, hogy bár a szabadturbinák fordulata terheletlenül sem érik el a kompressszorturbináét, azért forognak vagy 25-30ezer f/min.-ot.
Ezt nyilván nem lehet csak nagy áttételű reduktorral csökkenteni, hogy hasznosítható legyen 1 gokarthoz. És ez a fő mechanikai veszteség, a reduktor, melynek áttételi viszonya még a turbólégcswavarosét is jóval meghaladja, ahol ált. 2 fokozatú bolygókerekest használnak. Itt viszont min 4 fokozatú reduktor kéne, a kerekek meghajtásához, ami belátható hatalmas súrlódási vesztességet eredményez. Arról már nem is beszélve, mennyire precíznek kell lenni (főként az első 2 fokozatnak a magas ford. miatt),de a többi sem rendelkezhet nagy súrlódással, mert felemészti az energiát. Sajnos az igazán nagy áttételt adó 1 bekezdéses végtelencsiga/homlokkerék párosítás a működési elve miatt szóba sem jöhet (nagy súrlódás, és mellé önzáró!), de a kúp/tányérkerék (hypoid hajtás sem jöhet szóba, a nagy súrlódási tényezője miatt). Maradna tehát a 2-4 fokozatú bolygókerekes reduktor, de az k@va drága, és a beszerezhetősége is nehéz, a munkaturbinával való összeépítéskor fellépő mechanikai problémákat (egytengeyűség, stb) már nem is említve.


Xantia99:
Egyébként szívesen látnék valami komplett rajzot, skiccet a jelenlegi gázgenerátorról, elrendezésről, égőtér metszetéről, méretekről. Akkor talán előrevivő javaslatot is tudnék írni, nem csak a nehézségeket.
(az az egy kép amit láttam lényegi infót nem tartalmaz).

Üdv:t.
Előzmény: xplod (246)