xantia99 Creative Commons License 2009.03.07 0 0 249
Ha jól olvastam, technika mechanikai veszteségröl irt,konkrétan 40%-ról,vagyis az átalakitási hatásfok 60% körül van,ami sztem nem is rossz! Az is igaz hogy axiálról irt,de a radiál sem lehet sokkal rosszabb.Másképpen minden turbó axiál turbinával épülne,és nem radiállal.Vannak axiállal is,de azok óriási méretüek.
A radiál turbinával épült jetmotorok rosszabb hatásfokát sztem a gáz áramlásánál kell keresni.Sajnos itt szegény gáznak 90'-ot fordulnia kell mielött munkát végezne,és ez nyilván veszteség.Utánna fogok járni mennyi lehet a különbség a két tipus közö

Turbófeltöltök maximális fordulatszámát a gyártó cég adja meg,ami általában 50%-al kevesebb a "törési" fordulatnál.(dr Kováts Miklós:Turbófeltöltés)
Törni a süritökerék szokott,mégpedig azért mert aluötvözetböl van.A levegö sürités közben felmelegszik,vele együtt melegszik a kerék is.Könyv szerint 320 fokig engedik,utánna elrepül.Ezért szoktak titánból csinálni kereket.Baromi drága,megkérdeztem.
Vagyis a fordulatszámot nem a csapágyazás korlátozza, hanem a mechanikai szilárdság.Pont azért van csuszócsapágy hogy a kiegyensulyozás hibáit csillapitsa.Az biztos hogy a surlódási veszteségek nagyobbak mint a gördülösnél.