- A MOL kívülről nehezen átlátható ügy, szerintem, amúgy én nem éreztem torzítónak a cikkbeli mélységbe lemenést.
- A bürokrácia és költségvonzata, külön vesszőparipám (nekem is). Nyugaton szerencsésebben alakult, ott alapból mindenki jobban megkapja a bizamat, és ha visszaél vele, akkor viszont drákóibb szigorra is számíthat. Itthon úgy eszement költséges a dolog, hogy hozzá nem is hatékony. Egy vállalkozás még nem is vett egyetlen lélegzetet sem, már iszonyú terhekkel kell szembesülnie, meg APEH-ellenőrzéssel. A hálózat-elemzés itt is csodákra képes amúgy /több fronton is ;) - Ami persze nem biztos, hogy feltétlen jó./
- A "csúsztatásnál", alapvető fontosságú, hogy mi motiválja a kutatást. Ha valós információkra van szükség, akkor nincs csúsztatás, max. emberi hiba. Amúgy egyébként nem véletlen, hogy például a nagy pártok is saját belső használatú közvéleménykutatást is csinálnak.
- A szabad válaszokban sokkal több van, mint gondolná az ember, és nem pusztán csak statisztikát érintően. Vannak rá valós lement magyar projektek is. Például az egyik, nem is olyan régen, ráadásul ide az index.hu-ra kötődik -> van a "Totalcar" és azon belül "Népítélet" fórum, ahol (gépjármű)szervízeket veséznek. Nem közvéleménykutatási alapokon müxik a cucc, hanem mindenki a saját véleményét mondja. Elképesztő eredmények jöttek ki.
- A statisztika csak belépő az információk csodás világába... :o)