KAti Creative Commons License 2009.02.22 0 0 2825

"Ha tehát a keményen meghajtott turbós autót hirtelen leállítjákakkor a vörösen izzó feltöltőt többé nem hűti semmi"

 

A szavakra figyelni kell és értelmük szerint kell kezelni. A kemény hajtás az tényleg a maximálishoz közeli teljesítményt jelent, hosszabb időn át, és a hirtelen leállítás pedig tényleg hirtelen, 1 percen belül az előző hajtáshoz képest. Ilyen lehet pl. egy nagy terheléssel végzett autópálya futás nyáron, ami közben egyszercsak a homlokunkra csapunk és a 150-es tempóról hirtelen fékezéssel beállunk a benzinkúthoz, motor leáll.

Normál körülmények között nem kell arra koncentrálni, hogy feltöltő van az autóban. Ritkán izzik vörösre a turbo és a normál közlekedés leállási szokásai bőven megfelelnek. Ha tehát hazavágtat az emberfia, akár gyors tempóban, az már visszahűti a turbot, ha a város/falu szélétől pár km-t 50-es tempóban teszünk meg, nem kell a ház előtt még 2 percig járatni.

Vagy az előző példában, az autópályán amikor már tudjuk, hogy 3 kilométerre van a benzinkút, akkor  szépen visszalassítnunk 100-120-ra.

 

Szerintem.

 

Ennél nagyobb károkat okozhatunk a feltöltött dízel motoroknál a hidegen kierőltetett nagy teljesítménnyel. Ez inkább érint minket, LINEA-sokat,  különösen, hogy lökettérfogatához képest komoly teljesítményt sajtolnak ki egy igen kicsi geometriai méretekkel bíró motorblokkból, és ez egy lassan melegedő motor. Ezen  nem segít a fél perces melegítés a ház előtt... Bár az sem tipikus, hogy az ember hideg motorral, 1-2 km futás után már 150-nel akarna repeszteni az autópályán.

 

Ahogy tudom, a gondot nem főképpen az égés gáznyomása okozza, hiszen az ugyanolyan hideg motor esetén is, és azt bírnia kell a blokknak, hanem a hirtelen, különböző hőtágulások okozta feszültségek. A hengerfej gyorsabban melegszik, mint a blokk, izeg-mozog, aztán átég a tömítés a gátnál.

 

Előző, hasonló teljesítményű TD autómban (becslem) 2x ilyen nehéz volt a blokk, sokkal masszívabb felépítéssel.