Törölt nick Creative Commons License 2009.01.29 0 0 9816
Az Érdi Lapban jelent meg Süle Zsolt rövid összefoglalója a koncepcióról:

A kerékpárosbarát Érdért

Az Érdi kerékpárosok tovább nyomták a pedált és velük együtt újabb fontos mérföldkőig jutottunk el: már van a városunkra kidolgozott és a régiónkra kiterjeszthető kerékpáros koncepciónk.

Évekkel ezelőtt kevesen gondolták, hogy a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtéséhez figyelemfelhívásként életre hívott Érd Körbe rendezvény a néhányszor tíz fő résztvevőről a több száz fős városi eseménnyé növi ki magát. A szervezők, a Tekergő Egyesület és támogatói megsejtették az igények növekedését, sokak számára meglepetést okozva ezzel. Hiszen korábban általános vélemény volt Érden, hogy nagyon nehéz összehozni az Érdieket, legyen az bármilyen jó kezdeményezés is.

A kerékpárosok elérkezettnek látták az időt egy szakmailag megalapozott, Érd jelenlegi helyzetét figyelembe vevő, korszerű szemléletű, a fenntartható közlekedés szempontjait előtérbe helyező, ésszerűen megvalósítható elképzelés kidolgozására. Érd MJV Önkormányzata partnernek bizonyult ebben és 2008. őszén megbízást adott az Érdi Tekergő Egyesületnek és a Magyar Kerékpárosklubnak a "Javaslattétel Érd város közlekedésének „kerékpáros-baráttá” tételére, az ehhez szükséges közlekedésfejlesztési lépésekre, a felek együttműködésére e cél elérése érdekében" tárgyú megállapodás keretében a koncepció elkészítésére.

A kerékpáros koncepció közlekedésszervező szakmai szempontból megalapozott anyag, de nemcsak a szakembereknek szól. A legfontosabb célja a szemléletformálás, azon korszerű ismeretek összefoglalásával, melyek a világ nagyvárosainak a fenntartható közlekedés érdekében tett erőfeszítései során halmozódott fel és nálunk is alkalmazhatók. Hasonló munkák folynak országunk több vidéki nagyvárosában és elkészült a budapesti kerékpáros koncepció is. Nem kell ahhoz kerékpárosnak lenni, sokan látják már az autóstársadalom képviselői közül a jelenlegi közlekedés fejlődésének korlátait, az elviselhetetlen dugókat és a levegőszennyezést. Szerencsére vannak elegen, akik ezt nem fogadják el, tanulni és tenni hajlandóak a fenntartható közlekedés érdekében.

Minden érdi fejlesztésnél, beruházási javaslatnál felmerül a város forráshiányos helyzete. A város kerékpáros-baráttá tételével kapcsolatban ez is előny, hiszen a dokumentumban bemutatott megoldások megvalósításához nem kell aránytalanul sok pénz, hanem inkább odafigyelés és korszerű közlekedésszervezői szakmai ismeretek szükségesek. Érd kerékpáros szempontból éppen a fejletlen közlekedési infrastruktúrája miatt előnyös helyzetben van, mert lehetőség van a fejlesztéseknél, beruházásoknál figyelembe venni a kerékpáros közlekedés szempontjait. Ezek a szempontok tipikusan rövidtávú költségcsökkentési kényszerek miatt eddig háttérbe szorultak. Ilyen példák a már megépült körforgalmak, a Diósdi úti vasúti átjáró és környéke, illetve különös példa a Sportcsarnok, ahol nagyszámú autó és buszparkoló került kialakításra, míg kerékpártároló kialakítása egyszerűen kimaradt a tervekből és a megvalósításból.
A helyi kerékpárosok szervezeteiben, közösségeiben, megtámogatva az országos szervezetekkel, olyan partnereket talál az önkormányzat, akik közreműködésével belátható időtartományban, jól tervezhetően jelentős előrelépéseket lehet tenni Érden a fenntartható közlekedés terén.



A Kerékpáros Koncepció a városi közlekedési koncepció jól illeszkedő részévé kell váljon, amihez még a városi közlekedési koncepció hiányzik, mert itt (is) a bringások tempósabban haladtak.

A koncepcióban megfogalmazott célokhoz a komplex eszközrendszer:
1. Hálózat (kerékpárosBARÁT utak – a csatornázási programhoz kapcsolódó forgalomcsillapítás)
2. Szolgáltatások (pl. tárolók létesítése)
3. Népszerűsítés, oktatás (igénybefolyásolás és balesetmegelőzés – pl. turisztika, tanórai
oktatás, KRESZ park)
4. Intézményi háttér (döntések & források + civil kontroll)

A bemutatott megoldások megvalósításához a kulcs elsősorban a szemléletformálás és az odafigyelés, nem kell hozzá aránytalanul mennyiségű erőforrás.

Bízunk benne, hogy Érd polgárai és városvezetése egyformán büszkék lesznek a megvalósítás konkrét eredményeire. Örömmel figyelik a kerékpáros forgalom részarányának lényeges emelkedését, minél többen kerékpárról, tömegközlekedésről, de ha másképp nem megy autóból, türelmesen.

Fogjunk hozzá, kezdetnek olvasgassa, aki csak rá tudja szánni az időt:
www.erd.hu/batthyanyprogram/kerekparoskoncepcio.html

Jó olvasást és jó tekerést kívánnak az Érdi Tekergők

Süle Zsolt