No, akkor. Tele a pocim, irkálok egy keveset erről is. :)
A bootleg szó szerinti jelentése 'csizmaszár', az amerikai alkoholtilalom idején ebben csempészték az alkoholt. Innen ragadt át később a nemhivatalos, pénzért árult (többnyire tré minőségű) koncertfelvételekre a fogalom. Érdekesség, hogy egyrészt régen (60-as, 70-es évek) szinte szabadon lehetett felvevőcuccokat (orsós magnó!) bevinni a koncertekre, másrészt bizonyos országokban (Olaszo., Luxemburg stb.) joghézagok tették (és teszik) lehetővé a bootlegek legális gyártását és forgalmazását. Később, a szélessávú olcsó net és letöltőhálózatok elterjedésével a felvételek cseréje felgyorsult. Ugyanakkor a jó minőségű felvételeket készítő, kisméretű eszközök megfizethető árúvá váltak, így aki akarta, elkészíthette és megoszthatta saját bootlegét, nem kellett a bootlegcégektől függeni.
Ugyanakkor letisztult, polarizálódott a 'piac' szereplőinek a hozzáállása is: bizonyos előadók (vagy a menedzsmentjük) tiltják, mások bátorítják a felvételkészítést, e két szélsőség között számos árnyalat van.
A közbeszéd tehát a 'bootleg' fogalom alatt a művész, a közvetítők (menedzsment, kiadó stb.) és a közönség különböző hozzáállásával és szándékával készült felvételekek, kiadványokat ért, és többnyire egy pejoratív árnyalat kapcsolódik hozzá.
Összegezve:
Én tehát egyrészt azért nem szeretem a kalózfelvétel szót, mert egyértelműen pejoratív jelentése van, holott ma már a nemhivatalos felvételek készítőit és terjesztőit jórészt a lelkesedés és a zene szeretete motiválja, nem a pénzszerzés. (Sőt, a legtöbb bootleg-letöltő site nagyon szigorú etika alapján működik.)
Másrászt az angolszász terminológiában a 'bootleg' és a 'pirate' jelentése élesen elkülönül, a 'pirate' a már megjelent, hivatalos felvételekből kompilált nemhivatalos kiadványt jelent.
Sőt, tulajdonképpen már a bootleg szóban is van valami pejoratív él, ezért azt se szeretem. :) (A zavart csak fokozzák az olyan homályos, tkp. értelmetlen megfogalmazások, mint "official bootleg" meg "bootleg symphony".)