Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2008.12.11 0 0 3332
nono, japán nem jó példa, japánban őrületes pénzt öltek alapkutatásba... azt a kawasakit nem csak úgy összelapátolták a sufni végibe...

mit gondolsz miért jelent meg a toyota a f1-ben? biztos kevesen ismerték a nevét és kellett a reklám úgy évi 800millió dollárért...

azt vedd észre, hogy a volvo, a scania, a neoplan a mercedes folyamatosan, 50-100 éve gyárt és megújul, fejleszt és innivációzik, utánpótlást képez magának, új technológiákkal foglalkozik, ahol 100-ból 99 ötlet a kukába megy.

Nálunk az ikaruszban prima mérnökemberek voltak, sőt, remek technikai megoldások, stb. De a feladat nem a korszerű buszgyártás volt, hanem a kgst buszigényének kielégitése, évente n darab legyártott busszal. Sem központi akarat, sem igény sem pénz nem volt fejlesztésre (erről egyébként számos ipartörténeti visszaemlékezés van, ipari üzemekben dolgozóktól, csepelről, duanújból, innen-onnan, hogy volt ám innováció meg ötletek, mert a szakember megvolt hozzá, csak gyártásba nem, vagy ritkán kerültek a dolgok).

Úgy viszont nem lehet kilépni a piacra (ki lehet, ismert végeredménnyel) hogy 30 éve egy szál fejlesztés nem volt, 30 éve ugyanaz a barna műbőr van az üléseken, de a scania konkurrenciájának képzeljük magunkat. Ezek törvényszerűségek.

Ráadásul bizonyos fejlődési szakaszokat át sem lehet ugrani pénzzel, ami úgyse volt az ikaruszra.
Előzmény: Szilard Kigyo (3331)