"A korábbi forgalmi értékek valorizálása viszont a legnehezebb probléma."
Szerintem is ez a helyzet. Korábban magam is felvetettem, hogy a rendszeres valorizálás kötelezettségét és eljárási rendjét bele kellene venni a helyi rendeletbe. Az ex katedra válasz rendre az volt: nem lehet megoldani, tiltja a jogszabály. Azt, hogy melyik jogszabály, hol tiltja nem tudom - gyanítom nincs is ilyen tiltás, csak a nem akarásnak nyögés a vége.
Egy példával is próbáltam ráébreszteni az illetékeseket a valorizáció hiányának tarthatatlanságára. Ez a következő volt:
Van a városban egy ikerház, teljesen egyforma kialakítással és műszaki állapotban. 2001-ben mindkét tulajdonos korrekt módon bevallotta az azonos forgalmi érték alapján az adófizetési kötelezettségét. Mondjuk 2006-ban az egyik tulajdonos értékesítette a házrészét, mondjuk másfélszeres áron. Az új tulaj a rendelet értelmében ezt az új forgalmi értéket szerepeltette a bevallásában. A szomszédjánál nem változott semmi.
Így az a helyzet alakul ki, hogy két azonos ingatlan után, két azonos összetételű (azonos kedvezményekre jogosult) család közül az egyik akár a kétszeresét is fizetheti építményadó címén mint a másik. Mindez a valorizáció megoldatlansága miatt!
Ugye milyen igazságtalan ez így - kérdeztem. A válasz: igen. ... és minden maradt a régiben.