Egyébként az autó-turbóról és a tűztérről eszembe jutott egy dolog. Az autóban működő turbokompresszor turbináját a kipufogógáz hajtja, a turbinával közös tengelyre rakott (centrifugális) kompreszor nyomja össze a motorba beömlő levegőt, olyan 1:2 arányban. Arra gondoltam, hogy a kompresszor és a turbina közül el lehetne hagyni a motort és berakni egy csövet, amelyben különböző égésterekkel lehet kísérletezni. Szóval a kompresszor kompresszál, egy csőbe, ami a te tűzteredbe vezet, az a tűztér pedig a - eredetileg kipufogóra szerelt - turbinába fúj. Egy turbót lehet szerezni bontottan olcsón, pl. egy VW TDI modellét. Kellenek az adatai is - kompressziós viszony, szállított névleges levegőmennyiség, ilyenek.
A tűztér külső burkolata lehet egy vastag cső, az elején olyan 2x keresztmetszet a kompresszor kiömlőnyílásához képest. Befecskendezés középen. Belül egy lyukacsos cső, a korábbiak szerint leírva, a fúvókával szemben egy forró fémlemez, ami párologtat és porlaszt. Először épp annyi levegő, amennyi a befecskendezett üzemanyaghoz kell (elsődleges levegő), aztán a lyukakon keresztül folyamatosan további - másodlagos - levegő keveredik. Annyi tüzelőanyagot kell csak befecskendezni, amennyi a kompresszor névleges levegőmennyiségét 500 fokra fűti. Ezt ki lehet számolni körülbelül, ismerve a tüzelőanyag fűtőértékét, persze még jobb lenne a könyvben levő entalpiadiagramm. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a kompresszió is már felmelegíti a levegőt. Alig-alig kell egy kis tüzelőanyagot befecskendezni. Fontos a tökéletes égés és utána a jó keveredés a másodlagos levegővel. Van egy kis - öngyújtógázzal működő - kézi gázfúvókám, forrasztáshoz, zsugorcsövekhez, ilyesmi láng kell, még ahhoz további levegő keverve. Ha a cső végén dől ki a láng és dübörög az egész, sok a tüzelőanyag, szétégeti a turbinát. Ha viszont eléred, hogy bent szépen ég, csak az elején van láng és jön a meleg levegő, lehet a turbinára kötni. Ennek a házi gázturbinának az előnye, hogy kisérletezhetsz tűzterekkel befecskendezéssel üzemanyagokkal stb. Pl. ha egyetlen tüzelőteret akarsz egy ilyen kis modell-motorba rakni, azt érdemes kikisérletezni így.
Az autóból kibontott turbónak olajkeringetésre és hűtőre van szüksége, de nem lehet nagy gond egy olajszivattyút, egy olajszűrőt és egy olajhűtőt szerezni és rászerelni - bontottan. Legalábbis a 100,000 fordulatszámú turbina elkészítéséhez képest nem lehet probléma. Gyújtás akár gyújtógyertyával, miközben indító-villanymotor forgatja a turbót. Befecskendezés - nem tudom, talán nyomás alatt levő tartályból (kemping gázpalack is szóbajöhet).
Bár az autó-turbó nem fog szétrobbanni, azért marha veszélyes az egész, nyomás alatt levő üzemanyag, úgyhogy kurva óvatosan, sőt maradjon inkább a tervezés szintjén ha nem vagy 100% biztos magadban. A kulcs a kevés tüzelőanyag, a jó égés és utána a jó keveredés. És a nagy távolság - legyél minimum száz méterre - meg néhány homokzsák körülötte, amikor kipróbálod.
Ezek a turbók radiális turbinával működnek, nehéz is, szóval repülni nem fog, de azért egy kiömlő fúvókával és kúppal lehet a tolóerővel is kisérletezni.