Helló
Hát ezt valahogy nem értem..
"
Az uj hajtóműveknél az első ,és hátsó turbina közt közvetlen tengelykapcsolat nincs.
Az összes energiát ,forgást gáz formályában juttatják tovább a többi fokozatra.Elméletileg ha a hátso turbina nem forog attol még az első szabadon tud forogni.Mondhatnánk ugy is hogy a kuplungtárcsát a gát hejettesiti!"
Mit értesz első, és hátsó turbina alatt?
A kompresszorhoz mindég kell 1 turbina, ha kis+nagynyomású a kompresszor (2 fokozatú) akkor 2 turbina kell, ezek minden esetben mechanikailag össze vannak kötve (adott kompresszor az adott turbinával), ( csőtengelyben tengely). Ugyanez a helyzet a kétáramú turbinánál is. A "legutolsó" turbina valóban nincs a kompresszorral összekötve, ez az un. szabadturbinás (munkaturbina) elrendezés, ezt alkalmazzák, ha pl. helikopterről, vagy turbólégcsavaros gépről van szó.
Olvastam itt másik (S-DR) hsz.-ban hezitálást csöves-gyűrűs megoldást is elvi alapon. Ez egyáltalán nem úgy néz ki, hogy a turbinatest körül égőcsövek vannak, plussz gyűrűs égőtér, valójában "harmonikaszerű" a turbinaburkolaton belüli elrendezés, és kétáramú turbinaként használják. Nem hinném, hogy ez megoldható, és egyébként is minek kétáramú gázturbina?
Szintén ugyanott, a pompázsról.
A pompázs jelenséghez nem szüks. meredek szögben emelkedni, elég a hirtelen ford. szám emelés. Bonyolítja a helyzetet, hogy előjele nincs, a gázturbina egyéb paramétereit figyelik szenzorokkal, és mint helyesen írtad, az állólapátsor elforgatásával akadályozzák meg a létrejöttét. (Mai korszerű turbinákban, egyébként vannak beépítve pompázs szelepek).