S-DR Creative Commons License 2008.10.16 0 0 35
Hello!

Stabilitáson ezt értem: stabilis az üzemállapot, ha az égés folyamatos, nem szakad meg. Statikus stabilitás: a tüzelőtérben az égés feltételei adottak (üzemanyag+levegő keverék aránya megfelelő, az égéstérben a gyújtás/öngyulladás folytonos, a befecskendezett üa. mennyiség egyenlő az elégett üa. mennyiségével, ...). Dinamikus stabilitás: fordulatszám változásakor (pl. gyorsítás, lassítás), vagy a nyomásviszonyok változásakor (emelkedik az F-16 modelled v. úgy süllyed hogy kiakad a varió) is fenntmarad az égés.

A kompresszor-égéstér-tubina hármas működés közben folyamatosan hat egymásra. Ezt írja le az un. együttműködési karakterisztika (szállított légmennyiség->kompresszor, hőmérséklet->égéstér, nyomás->turbina). A három fő egységből vegyük csak a kompresszort, annak is a kompresszor karakterisztikáját (nyomásviszony-térfogatáram jellegörbe).

Axiál kompresszoroknak a stabilitási/leválási határgörbéjük meredekebb, mint egy centrifugál kompresszornak (Levegő térfogatáram változik->változnia kell a fordulatszámnak is, hogy a nyomásviszony közelítőleg állandó maradhasson). Az elméleti optimális üzemi pont körüli működés betartása itt sokkal fontosabb, ügyelni kell a lehetőleg állandó térfogatáramra, különben könnyen kizökken a hajtómű a stabil égésből. Ekkor először csak pulzál, majd jön a pompázs.
Centrifugál kompresszor ebben a tekintetben igénytelenebb, nem olyan érzékeny, mert leválási görbéjük laposabb. Nagyobb a nyomásviszonyuk, de szállított levegő térfogatárama kisebb. Nem véletlen terjedtek el jobban az axiál kompresszorok.

Előzmény: xplod (34)