flightbooking Creative Commons License 2008.08.27 0 0 351
Alaptőke-emeléssel 25 százalékos részesedést szerez az MFB kockázatitőke-társasága az ultrakönnyű repülőgépeket gyártó ballószögi Corvus Aircraft Kft.-ben. A társaság a 85 millió forintot új gyártócsarnok építésére és eszközbeszerzésre fordítja – tájékoztatta a Világgazdaságot Gecse Tamás, a jelenleg még 100 százalékban hazai magánszemélyek kezében lévő cég ügyvezetője. A gyorsan fejlődő, de továbbra is kis társaságnak már szüksége volt a tőkeinjekcióra.
A kft. főként külföldi megrendelésre gyárt kisrepülőket, eddig több mint negyvenet adott el és további húszra van megrendelése. Kereskedőkön keresztül Németországba, az USA-ba, Olaszországba, Angliába és Spanyolországba szállít. Piacbővítése, de elismertsége szempontjából is nagy jelentőségű, hogy gépei nemrég olasz, német és amerikai repülési engedélyt is kaptak, az év végéig pedig meglesz a spanyol és az angol is. Bár az USA-ban a Corvus Falcon az első olyan repülőgép, amelynek Lycoming motorja van, és megkapta az LSA osztály korlátozás nélküli repülési engedélyét, Gecse Tamás szerint nagyobb súlyú a német légtérbe való bebocsáttatás. Az ottani engedélyt ugyanis a világ legszigorúbb eljárása után adják meg, ennek birtokában pedig már Európa bármely országa légterébe be lehet lépni. A kft. egy hónapja megkapta a repülőgépgyártók által megszerezhető legmagasabb minőségbiztosítási tanúsítványt, az AS 9100-at.
A Corvus Aircraft árbevételének meghatározó része külföldről származik, a céget mégis érzékenyen érintette, hogy a belpiacon csökkent a repülői iránti bizalom, miután tavaly lezuhant egy gépe. A légügyi hatóság intézkedése miatt a társaság bírósághoz fordult, a balesetvizsgálat viszont máig nem zárult le.
A kft. 70 ezer euróért adja el a kétszemélyes repülőket belföldön és a külföldi kereskedőknek, utóbbiakon keresztül – már adóval – mintegy 100 ezer euróért jutnak el a gépek a tulajdonosokhoz. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem két tanszékével (polimertechnika, repülőgépek és hajók) hamarosan megkezdi e gépek négyszemélyes változatának a kifejlesztését is az erre nyert pályázati pénzből. Az új típust 2011 első felére kell felmutatniuk.
Ám a fejlesztések és a piacbővülés mellett sem biztos, hogy a repülőgépgyártás marad a több mint ötvenfős társaság fő üzletága. A Corvus – az AS 9100 tanúsítványnak és a magas szintű kompozit technológiájának köszönhetően – már felhívta magára a szakma nagyjainak a figyelmét. Tárgyal az EADS konszernhez tartozó Airbusszal és a Dornier repülőgépgyártóval is kompozit alkatrészek beszállításáról, a katonai helikoptereket gyártó olasz AgustaWestland társaság viszont már rendelt is tőle ötven helikopterhez kompozit szerkezeti elemeket. Az üzlet egyelőre kicsi, de közös megelégedés esetén a 2014-ig lekötött gyártókapacitású megrendelő jelezte, hogy a mostaninál nagyságrendekkel nagyobb megbízást tartogat a ballószögi cégnek
Előzmény: Kerozin Joe (350)