Faki:
Nyilván a válaszom BMW topictárs részére született, gondolom ezt te is mindenki más értelmezte!
Ugyanakkor írtad, hogy a felezőt csak 10 km/h-ig lehet kapcsolgatni. Nos szerintem lehet magassabb sebességnél is recsegés nélkül, csak a lényeg, hogy a sorrendet betartsuk!
Kuplung - nagy váltó üresbe - kuplung - felező üresbe - kuplung - felező hosszúba/rövidbe - kuplung - Nagy váltó sebességbe. A kuplungok akár duplán gyorsan benyomva (azaz kétszer).
A sok-sok kuplung nélkül irtózatos recsegés lesz, mert a felezőhöz nincs szinkron gyűrű, viszont a sok-sok kuplung hatására a fogaskerekek összeforognak és könnyen összecsúszik a rendszer.
Mondjuk gyorsabb terepről felező ötből érkezve normál három nekem símán reccsenés nélkül már sokszor végrehajtódott. Kis gyakorlással nagyon gyorsan meg lehet csinálni, de nem a legnagyobb forgalomban érdemes ezt megtanulni. Bár álló helyzetben vagy egyes alapjáraton kétégkívül nincs gond.
A difizár valóban össze tud úgy reteszelődni úgy, hogy nem lehet oldani avagy berakni. Ennek gondolom szintén a fogaskerekek összeszorulása, ill. a kormány kihajtott állapota lehet az oka, de ha szükséges használni, akkor majd ezen akkor kell merengeni, ha már megmenekültünk.
Többieknek:
Még valami!
Akinek nincs csörlője, célszerű venni egy kézi 1.0-1.5 T teherbírású ún. "flasencúg"-ot, aminek a segítségével elakadás esetén kézzel ki lehet vontatni a sárból a verdát. Érdemes minél hosszabb lánccal beszerezni, a csomagtartóban elfér, nem akarják éjszaka lelopni és tudsz vele hátrafele is kivonszólódni, amint azt a csörlővel nemigazán.
Nyilván a vontatókötelet is érdemes acélsodronyból készíte(tt)ni (ez esetben a pótkerék fellnijére szépen felrakható a motorháztető alá. Pár elegendően erős sekli sem árt, hogy a láncot és a kötelet tudd egymáshoz illeszteni!
Egy két bőrdeszka a csomagtartóban, kisfejsze, ágvágófűrész, gyalogsági rohamásó és(!) 4 db hólánc (KN90) szintén életmentő lehet. A hóláncból a sima "tecsógazzdaságos", ún. gyémántmintás tökéletes, mert vagy a sárból mented magad vagy mást és kell mondjuk 3 percig, vagy a mély hóban kell országúton avagy terepen, de az országúton úgysem fogsz száguldozni, viszont 4×4-el istenien lehet így grasszálni, miközben a sok-sok újgazdag hülyegyerek a nyárigumis drágakocsijával fetreng az árokban. A hóláncot használat után viszont rendesen át kell nézni, hogy nincs-e szétfeszült szem benne.