Hivtalak telefonon az sms-ed miatt, es telefonban is azt mondtam volna, hogy a zaj, amit hallasz, az szinte biztosan gumi eredetu :-(
Milyen gumi van az auton?
Az altalaban alacsony terhelessel hasznalt, de nagy suly cipelesere tervezett (kemeny csillapitasu) autoknal bizonyos gumimintazatok hajlamosak fureszfogasan kopni. Tipikusan azok a szimmetrikus mintazatu gumik, amelyeknel a mintazat szelen nagy, egybefuggo blokkok vannak. Tipikus pelda a Good Year Hydragrip.

Ezt igy magyarazta el Pasztoy Tamas ("Pirelli Pasztoy," a forumon Diablo Corsa), kis hazank egyik legnagyobb gumiprofesszora:
********
Ha jó a gátló csillapítása, a karosszéria és hátsó tengely távolság változása követi az úttest szintkülönbség változását, a "hupli" nagyságát és hosszát, tehát a"hupli" végén megszünik a távolság változása, az autó simán gördül tovább. Ha gyenge a csillapítás a távolság változás (ki és berugózás) több lesz mint a "hupli" magassága" ezáltal a karosszéria magasabbra lendülhet mint a"hupli" magasság" és szinte felemeli a (jelentősen csökkenti a rá jutó súlyt) hátsó tengelyt, a kereket a talajról.
Ettől kophat hullámosan a gumi, különösen a széle, mert amikor lefelé "jön" a karosszéria, jelntősen nő a kerékre jutó terhelés, tehát a gumi széle jobban a talajra "szorul" mint az abban lévő guminyomás azt elviselni, tehát a gumi széle ilyenkor jobban kopik.
Bizonyos minták melyek külső szélén széles "vágások" vannak érzékernyebbek az ilyen terhelés változásra, hiszen a futófelület széle nem folyamatos, szinte külön álló "blokkokból" áll melyek az ilyen terhelés változástól egyentlenül, "fürészfogasra" kopnak, melynek ettől utána búgó, morgó hanja van. Plusz "eszi" a gátlót sima úton is!
************
Ha az autodon Dunlop SP Sport 2000 (vagy 2020) gumi van, azok sajnos ismertek arrol, hogy fureszfogas kopas nelkul is gyorsan bezajosodnak. Ilyen gumival sok Skodat szereltek. (Reges-regen kifutott tipus egyebkent, abbol lett az SP3000, aztan az SP01, ami mar szinten kifuto. Most SP Fast Response a kurrens mintazat neve.)