"-Mit lehet beszerezni kereskedelmi forgalomban? Első sorban kerékpárok, csigák ,csigakerekek, fogaskerekek, motorok érdekelnek de a legjobb az lenne ha komplett hajtás is lenne. Melyik boltokban érdemes keresni?"
Gyartotol fugg, pl. a marklin szinte mindenhez arul minden alkatreszt, meg a 30 evvel ezelotti mozdonyokhoz is. (tobbnyire csak az alvaz fodarabja es a karosszeria hianyzik ahhoz, hogy alkatreszekbol meg lehessen epiteni egy uj mozdonyt)
"-Milyen paraméterekkel érdemes elkezdeni a tervezést? Kerékátmérő, tengelytávolság az biztos, ezenkívül?
-Milyen motorban érdemes gondolkodni (fordulatszám, gyártó)? Van-e szabványos fordulatszám?
-Hogyan célszerű az áttételt meghatározni?
-Hogyan célszerű a mozdony tömegét meghatározni?"
A lenyeg, hogy a kerek atmeroje es a kivant sebesseg alapjan meg kell hatarozni a tengely fordulatszamat. Masodsorban az attetel fogaskerekeinek el kell ferniuk a vazban. Aztan a hajtaslancon szepen visszafele haladva meg kell hatarozni a motor kivant fordulatszamat az adott feszultsegeken. Ha a meglevo motor nem passzol teljesen, akkor a hajtaslac fogaskerekein es a csigan (ha van) lehet varialni. Alapvetoen kijelentheto, hogy ha egy meglevo mozdony hajtasat kapja (akar bontottan, akar potalkatreszekbol utanepitve), akkor nagy gond nem lehet.
A tomegrol csak annyit, hogy a motor birja el a mozdony es a szerelveny sulyat. Tovabba minel nehezebb a mozdony annal jobban birja az emelkedoket. Kisebb meretaranyoknal nem ritka, hogy a mozdony belul tomor fem es a kasztniban csak a motornak es a hajtaslancnak van kihagyva hely. (meg ujabban egy vekony res a dekodernek)
ps: Sajat kerdes: Pesten hol erdemes sztirol lapot venni? Viszonylag vekony kellene.