Szerintem elképzelhetetlen egy Melua-album egy jó Mike Batt dal nélkül, az elsőn ott volt a The Closest Thing To Crazy, a másodikon a Nine Million Bicycles, a harmadikon pedig az If You Were A Sailboat. Az jó, hogy Katie másokkal is szeretne együtt dolgozni, és maga szeretné írni a zenéket, de ha Mike összehoz egy valóban jó dalt, azt azért rá kellene tenni az albumra. Sokan valójában azt a stílust, hangzást kedvelik Katie albumaiban, azokat a dalokat, amiket Mike megírt és ő elénekelt.
A harmadik album azért is kevésbé sikeres, mint az előző kettő, mert Mike Batt nem hozta a korábbi színvonalat, Katie meg kicsit kísérletezgetett, és nem írt az I Cried For You, a Piece By Piece, a Spider's Web, vagy az I Do Believe In Love című dalaihoz hasonló dolgokat. Amikor érezheti az ember, hogy Katie szinte hozzá szól, a zenével is, meg a szövegével is.
A Pictures albumot túlságosan játékosra, szórakoztatóra vették, és egy olyan dal is, mint a Sailboat, kiemelkedik a dalok közül, pedig meg sem közelíti az NMB eredeti hangzását. Vagy ott van a What I Miss About You, amelyik tulajdonképpen nem egy csúcsszuper dal, első hallásra nekem a Too Much Love Will Kill You jutott róla az eszembe, vagyis az, hogy Katie-re biztosan hatott az a dal, miközben a zenét írta. A szövege persze jó, de magát a dalt egy párszor meg kellett hallgatnom ahhoz, hogy megkedveljem (2007-es live koncertek youtube videóin). És ennek ellenére az IYWAS is, és a WIMAY is a Pictures kiemelkedően legjobb dalai közé tartoznak.
Bár ha belegondolok, Katie tulajdonképpen hozta a színvonalat, csak a saját szövegei, a gondolatai hiányoznak nekem a lemezről, viszont Mike Batt legtöbb dala "töltelékdal", nem sikerült elérnie az előző két albumra felkerült dalainak a szintjét. A Maty Pickford-ot Katie hangja, előadása "adja el", maga a dal egy vicc, a Scary Films meg egy még nagyobb vicc, azt már Katie sem tudja "felemelni", az If The Lights Go Out egy régies, átlagos dal, a WISOTT szép, de szinte unalmas, és felszínes, közhelyes dal... Tulajdonképpen megértem Katie döntését, hogy erre a Mike Batt-re, mint szerzőársra nem tart igényt a továbbiakban.
De ha Mike képes lenne egy valóban jó dalt összehozni ismét (mint az NMB volt, legalább olyat), akkor az jelentősen hozzájárulhatna a negyedik album sikeréhez, mert a közönség szerintem várja ezt a fajta stílust is Katie albumaitól, sőt, sokan nem is tudják, hogy ezek a fajta dalok Mike szerzeményei, és Katie-vel azonosítják.
Én például kíváncsi vagyok arra, hogy amikor Rúzsa Magdi azt nyilatkozta, hogy "Nagyon szeretem Katie Melua világát", akkor ő is valóban Katie világára gondolt (Belfast, Faraway Voice, Piece By Piece, I Cried For You, Spider's Web...), vagy inkább Mike Batt világára (Call Off The Search, Blame It On The Moon, TCTTC, NMB, IYWAS...)?
De egyelőre Katie nem rohan elkészíteni a negyedik albumot, hiszen már többször világossá tette, hogy a mostani nagy turnésorozat után, ami 2009 januárig tart, ő tanulni akar, és mindenképpen beiratkozik egy egyetemi kurzusra. Bár most már New York-ról nem beszélt, és dalokat írni akkor is tud majd, remélem.