Szerintem ez nem egy káros szemlélet. Szerintem egy kreatív hobby éppen a fejlődésről szól, hogy lassanként mind több és több tudást és tapasztalatot halmozol fel. Természetesen
legjobb az mindig csak egy van, de ha megragadsz egy szinten, akkor unalmas rutinná válik minden. A dolog nem arról szól, hogy ebből élsz-e meg, vagy agysebészetből vagy szarlapátolásból, hanem hogy el mered-e mondani magadról, hogy te már mindent tudsz, amit tudni érdemes? Én ilyesmit eddig csak buta és önhitt emberek szájából hallottam! Ezzel a szemlélettel ugyan még ma is kőbaltával klopfolnánk a papsajtot a barlangban, mondván, hogy "én nem vagyok mesterszakács, csak magamnak kotyvasztok, hogy éhen ne vesszek." Ez i
génytelenség. Az embernek igenis legyenek elvárásai! De saját magával szemben! nem azzal kell kifelé megmutatnunk, hogy diplomát, meg drága kamerát veszünk. Ez lehet, hogy a külső szemlélőt megtéveszti, de saját magunkat nem tudjuk vele megtéveszteni. A filmművészet arról szól, hogy valamit adni tudjunk magunkból másoknak! Hogy megfogalmazzuk a gondolataikat helyettük, hogy megmutassunk nekik olyan érdekességeket, amelyeket maguktól talán sosem fedeznének föl, eseményeket, amelyek elmerültek a thomas manni kútban... és mindennek van egy formanyelve, amely valahol mélyen az emberi tudat felfedezetlen bugyraiban gyökerezik. Ez egy egzakt, matematikai nyelv, mert az emberi tudat meghatározó eleme mindig is a matematika és a fizika volt, minden lényeges megnyilvánulását a mértan, számtan velejéig hatja át, és pontosan determinálhatók a reakciói. Néhány ilyen szabály össze-vissza: a szem a világos foltot keresi, onnan a nagyobb folt felé halad, egyenes vonalakat követ stb. Ez mind felhasználható a képek szerkesztésénél, egymás utániságuk alakításánál. A filmes hatásvadász: tudja, hogy ha egy képet mutat, azzal milyen reakciót vált ki a tudatból, és a következő képet (snittet) ennek megfelelően illeszti hozzá. Ez több, mint képmutogatás, ez egy kommunikációs forma, és ez a kvázi-interaktivitás az, ami a néző számára élvezetet jelent! Ki ne nézte volna már meg kedvenc filmjét többször is, és lám, hiába tudjuk már szinte kívülről, mégis mindig ugyanott lepdünk meg, ugyanott kacagunk, ugyanott rettegünk - ez azért van, mert fennáll az interaktivitás a tudat és a film között! Az unalmas, rögzített képsorozat a tudat számára újnak, élménynek hat! Ez a film, és ilyen a jó filmes, aki ilyet tud csinálni. És ezen a területen bár sok mindent meg lehet már könyvekből tanulni, de bőven van még helye a kísérletezésnek is. És itt jön be az amatőr szerepe! A profi filmes kénytelen kliséket használni, sablonokat, amelyek nézettséget, profitot hoznak, ami megfelel a prducer kívánságainak stb. Ezért nézhetetlenek a hollywoodi mozik! Az amatőr viszont bármit megtehet, ami az eszébe jut, a nyersanyagon kívül nincs mit veszítenie! Nézetem szerint ez volna az amatőrfilmezés igazi jelentősége!