djuice Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7615
Zsolti!
Légyszives válaszolj már nekem a 7597 számú hozzászólásomban feltett kérdésre! (remélem nem sértődtél meg a postjaim miatt?!) :)

A vibrato témáról én annyit tudok, hogy a Hammondon a több álású vibrato kapcsoló V1-V2-V3 állásban egyre erősödő mértékben modulálja a hangmagasságot, ergo frekvencia moduláció.
A C, azaz chorus vibrato (szerkezeti megvalósítását sajnos nem ismerem részleteiben a Hammondon belül) pedig két jelet kever össze egymással, feltételezem hogy az előbbi normál vibrátóra kever rá valami máshonnan kivezetett jelet, de Tube kollégánál épp a múltkor vizsgáltuk, hogy ez az alsóbb regiszterekben hallhatóan jobban, míg a fenti oktávoknál szinte "kihúzza" egyenletes szinusz felé a moduláció mélységét, vagyis ott alig észrevehető a hatás. Hogy ez technikailag hogy áll elő és a sírós, kiélesedő középhang tartomány mitől bújik elő füleink legnagyobb örömére, még rejtély előttem.
Mindenesetre azt normál szintetizátoros alapismeretekből tudni lehet, hogy ha pl két párhuzamosan futó oszcillátorra kiosztunk 1-1 szinuszt, és pár centtel elhangoljuk egymáshoz, akkor az chorus hatást eredményez. Ez pl. egy Korg Trinityben könnyen megnézhető, illetve ha az effekt szekciójában nézzük a chorus effektet, ott fázisszög késleltetés csinálja ugyanezt. Képileg úgy lehet demonstrálni, mintha két eltérő periódusú (egy kisebb és egy attól nem sokkal nagyobb) "spagetti" szinusz alakban egymásba fonódna... lásd: SoundForge
A Hammondnál pedig ennek mértéke, mintha egy süllyedő lineáris függvény által vezérelve, csillapodó mértéket szabályozna le a hangmagasság növekedési irányában.

Na ennyi elég is az elektronikai barkács-szakkör mai előadásából. :)