Az utolsó 3-4 hozzászóláshoz válasz:
1. én írtam annak idején primitív MIDIről vezérelhető szintetizátor programot C++-ban, és abban előszőr ezt a bizonyos 12. gyök kettőt használtam a temperált skála előállítására. Az eredmény borzasztóan hamis lett. már nem emlékszem, hogy mekkora volt a módosítás, talán ezredek vagy századok, de miután megnöveltem ezt az állandót, kitisztult a hangzás. Ettől független, komoly zongorahangolói fortélyként hallottam, hogy az oktávokat "szét"-hangolják, tehát messzebre húzzák egymástól, mint az géppel lenne. Meg persze 1-2Hz-cel följebb is, ha bírja a hangszer. Ez jól kiemeli a szólistát egy zongoraversenyből pl., de még nem érződik hamisnak.
2. Az a megállapítás, hogy a minél távolabbi egy felhang, annál hamisabb, ha az eredeti generátor hangjaiból közelítjük nem igaz. Ez csak azokra igaz, amelyek sorszáma egymáshoz relatív prím. Tehát pl. az oktávok mindig tiszták lesznek, bár nagyon más nem... A Hammond esetében legnagyobb eltérés a 6. felhangnál jelentkezne, de azt okosan kihagyták a Hammond orgonán, és a 7.-et tették helyette. Ezért van az utolsó drawbaron is oktáv, és nem a hamiskás szeptim-szerű felhang, ami egyébként ott következne! (Aki nem érti, hogy miért a hetedik felhang jön a kilencedik regiszteren, azt emlékeztetném, hogy az első kettő regiszter ún. szubharmonikus, tehát az alaphangnál egy oktávval mélyebbi hang és 2. felhangja, a kvint)
3. könnyű pedál mechanika engem spec érdekelne, akár csak valami 3. 4. szinti kezelésére is....
4. Debrecenben James Carter előtt Smárton trió+1Hammond koncert is leszen, azok meg mink vagyunk ugyebár :) Remélem lehet velük majd infót cserélni.
5. Sziget Jazz színpadán lesz Rhoda Scott, előtte kettővel szintén Smárton Trió+1Hammond lesz...