Kedves badmad!
A sajtóról a véleményem elég lesújtó, azt feleslegesen nem ragozom.
A hozzászólásodban azonban adatok is vannak, amire reagálnék.
Egy autó fékútja száraz, sima felületü aszfalton 50 km/h-ról 10-12m, rosszabb körülmények esetében 15m. A fékút ugyanis a sebesség négyzetével arányos mennyiség. A ma forgalomban lévö autók nagyrésze 40-50 méter között képes megállni 100 km/h-ról általánosan jó müszaki állapotban. Ez a fékút persze a gumik, gátlók, fékrendszer valamint az útminöség romlásával növekszik, ezért írtam a 15m-t is oda.
A legtöbb autó esetében is tényleges fékezödést csak az elsökerekeken elért féhatás fejt ki, a hátsó fék inkább csak az irányíthatóságot és a stabilitás fenntartását hivatott biztosítani. A Porschéknak azért olyan legendásan jó fékük, mert hátul is van kellöen nagy tömeghányad még lassuláskor is, így ott a hátsó fék valóban kiveszi szerepét a lassuálásból. Nem véletlen, hogy azokon hátul is olyan fék van, ami más sportos autókon elöl.
Tehát a fékezés fizikája az autós és a motoros esetében is hasonló elven müködik, csak ugye a tömegarányokban és a súlypont-áthelyezödés mértékében van különbség.
Azt gondolom egyébként, hogy a motoros nem 50-nel érkezett a lakott területen belül. Szerintem értelmes emberként ez nem képezheti vita tárgyát. 20 méteres blokkoló féknyommal 50-röl biztos megáll a motoros, de azt gondolom leginkább is, hogy ki sem alakul a szituáció, ugyanis 50-röl nem parázik be egy ekkora motoron lovagló, hogy ilyen féknyomot húzzon. (arról nem is beszélve, hogy a 20 méteres - vagy több - fékezödés után még akkora impulzusa volt a motorosnak, hogy azzal komolyabban lerombolt egy mégoly törékeny autót is, mint a Suzuki)
Egyébként én autósként is voltam már részese hasonló szituációnak. Egy idös hölgy jött ki elém lakott területen kívüli országútra egy étterem parkolójából, majd mikor végül észlelte, hogy érkezem, teljesen bepánikolva az utat teljes szélességében elzárva leblokkolt és ott maradt. Én kb. 25m féknyom után engedtem el a féket, hogy manöverezni tudjak. Eddigre már sikerült egészen a padkára letennem az autót, úgyhogy csak a sárvédö szélességével értem el az Astrát és pördítettem ki magam elöl a hátsó sarkánál fogva.
Töle se vették el a jogosítványt, csak 20e forint bírságot szabtak ki rá. Pedig nem látott meg engem egy 400 méter hosszú, lankásan ereszkedö útszakaszon világító tompított fényszóróval. Ha már kihajtott elém féktávon belül, akkor miért nem folytatta a megkezdett manövert, pedig ha ezt teszi, akkor az én védekezö magatartásom következtében elkerülhetö lett volna a baleset, mert én mögé tereltem az autót. Ha az én fékezésem alatt fél-egy métert elörébb halad és befejezi a balra kanyarodást, akkor hátulról elkerülöm, és még az autót is visszahozom az útra és nem kell a 2 méter mély árokba lehajtanom fák között manöverezve! :(
Ha én is csak behúnyom a szemem meg állok a féken, akkor nyílegyenesen a vezetöt nyársalom fel magam elött.
Sajnos valóban kéne néha ellenörizni a vezetöi képességeket is. Sok éve vallom, hogy 2 évvel a jogsi megszerzése után 1 napig bekamerázott saját autóval kellene mindenkinek közlekedni, mert ennyi idö már elég, hogy kiderüljön, ki az, aki valóban képes a köröttes forgalommal megfelelöen együtt közlekedni, felismeri és készségi szinten kezeli a felbukkanó közlekedési szituációkat. Aki a jogsi megszerzése után nem vezet és nem szerez rutint, attól egyszerüen el kell venni a jogsit és majd jöjjön akkor, amikor használni is fogja. Aki meg ennyi idö alatt nem képes megtanulni készségi szinten a saját autóját kezelni és a forgalommal törödni, attól szintén elvenni a jogosítványt, mert soha nem lesz már jobb soför és értelmes résztvevöje a közlekedésnek. Majd 50, 60, 65, 70, 73, 76, 78, 80,... stb. korban megismételni ezt, mert ott igenis bent van az érzékszervek és a reakciók olyan szintü romlásának az esélye, ami a többi közlekedöt is veszélyezteti.
Tehát a konkrét esetre visszatérve, szerintem mindkét fél hibás volt. A motoros egészen biztosan nem 50-nel haladt az adott helyen. Az idös úr meg feltehetöleg valóban nem is érzékelte a motorost.