Amikor van egy amerikai klasszikus Hammond orgona, az első hogy bedugom a trafóba és úgy bekapcsolom. Ekkor valóban 117V/50Hz-el megy. Egyből lehet kontrollálni a mechanikát, a scannert és a hangját, legfeljebb 20%-al mélyebb a hangja (kb. terc) és annyival komótosabban vibrál. Második lépésként illesztem a motor elé a frekiváltó panelt. Persze ilyenkor jön meg az elvárt sound.
Érdekesen működik a start. A bekapcsolásnál az indítómotor csak 50Hz-ig tudja értelemszerűen felhúzni a fordulatszámot, majd átugorva a főmotorra, kis 2mp-es kerregés jelzi hogy felfut 60Hz-re.
Ennek ellenére a teljes fordulatszám elérése ezeknél az amerikás típusoknál 6-7mp, míg az exportnál, mint írtam, tízzel több. Nem lényeges.
Másik érdekesség, az amerikai TREKII frekiváltó embertelen teljesítményű és az indítómotorra is kihat. Gyakorlatilag ez viszont teljesen felesleges és nagyon drága.
A lezlimotornál valóban a 234V-os 20%-al lassabban forog mint a 117V-os amit gyárilag is a 20%-al nagyobb kerületű éxíjtárcsával kompenzáltak. Érdekes lenne 60Hz-en meghallgatni kis tárcsával, hogy viselkedne, mennyi lenne a sebességváltási különbség?