varhun
2008.05.02
|
|
0 0
34
|
BEVEZETÉS; A TÖRTÉNELEM, MINT „TUDOMÁNY”
Bármennyire hihetetlennek is tűnik, de igaz, hogy a 18. században élt Newton 6000 évesnek gondolta a világot, azon belül is a teljes Földünket!
Na nemcsak Ő, a híres tudós, hanem a teljes akkori művelt világ! Mintegy 100 évnek kellett eltelnie mire a tudósok felfedezték a földtörténet valódi idejét. A 19. század elején vált világossá, hogy a világ nem néhány ezer évvel ezelőtt teremtetett, hanem évmilliókban vagy évmilliárdokban mérhető a kora. Sok évtizednek kellett ahhoz is eltelnie, hogy a közoktatás nyomán az emberek elfogadták azt a gondolatot, hogy a feltáruló történeti nyomok irdatlanul hosszú időtartamra utalnak.
Minket a történelem és az idő kapcsán az embert, mint tudatos lényt érintő események érdekelnek, tehát ennek a fogalomnak a meghatározásával kezdjünk.
Sokan próbálkoztak már ezzel, én a nekem tetsző Huizinga meghatározást érzem a legtalálóbbnak:
„Történelem az a szellemi forma, amelyben egy kultúra számot ad magának múltjáról.”
E meghatározás magában hordja azt, hogy a fogalom lényegesen tágabb, mint „a történelem, mint tudomány”.
Maga a szűkebben vett történelem fogalom a történet szóból keletkezett, amely valami megtörténtnek az elbeszélését jelenti.
Ezt az elbeszéléseket összefoglalni igyekvő tudományt szokás történelemtudománynak nevezni.
A tudomány szóról nekem - és valószínűleg másoknak is - egészen más dolgok jutnak eszembe, mint a például a történelem vagy történet.
Georges Duby akit igen nagy történettudósnak tekintenek nagyon szépen fogalmazta meg az alapfogalmat, amely a franciában sok nyelvhez hasonlóan nem véletlenül összemosódik.
„A történelem szó egyik oldalról nagyon komoly gyakorlat, kutatás eredménye, olyannyira, hogy akik a század elején e kutatásokkal foglalkoztak, azzal a kissé szemtelen és szélsőséges igénnyel léptek föl, hogy ők tudósok, a tudomány művelői, azt állítva ezzel, hogy ebben az értelemben a történelem, tudomány. Másrészt a történelem, illetve a történet – lehetőleg többes számban – kitalált, a meséhez nagyon közelálló, a szórakozást szolgáló elbeszélést jelent. Ez a szemantikai kettősség valójában azt a tényt tükrözi, hogy minden történelmi tárgyú kutatás, amely a múlt emberei által hátrahagyott nyomokból indul el azért, hogy ezt a múltat újjáélessze, szükségszerűen elbeszélés létrejöttét eredményezi.”
Mivel a történetírás céljai szerteágazóak, ez önmagában kizárja tudományként történő meghatározását. Az önálló „nemzeti történetírások” ráadásul automatikusan nevetségessé is teszik. |
Előzmény: varhun (33)
|
|