héjakút mácsonya Creative Commons License 2008.04.30 0 0 295
a vitaanyag

TERVEZET
a falusi iskolákat érintő szabályozás felülvizsgálatára az Élőlánc a kisiskolákért kezdeményezés február 26-i javaslatai nyomán


Stratégiai cél
Azokon a településeken, ahol a családok ezt igénylik, az alapvető oktatási-nevelési feladatokat ellátó intézmények legyenek helyben elérhetőek a bölcsődétől a nyolcadik iskolai évfolyamig.

A javasolt ellátás-szervezési modell
A működési előírások és finanszírozási szabályok jelenlegi, túlbonyolított rendszerét egyszerűsíteni kell. Ezzel megnövekszik a helyi döntéshozók felelőssége. A döntéshozatalban biztosítani kell a társult községek egyenjogúságát és közvetlen beleszólását a helyi intézményt érintő döntésekbe.
Az iskolafenntartó társulások a jövőben önálló iskolák/óvodák szövetségeiként működjenek. A szövetkezés célja az egyes iskolák lehetőségeit meghaladó feladatok közös ellátása, a pedagógusok munkájának ésszerű megszervezése, a gazdaságosabb működés.
A társult intézmények önállóságát helyre kell állítani, igazgatójuk kinevezésénél a községi önkormányzat rendelkezzen egyetértési joggal. A társulás keretében működő iskolák pedagógiai programjukat maguk készítsék (e tekintetben a társulási intézmény vezetője - főigazgató? - gyakorolhassa egyetértési jogát). A közösen ellátandó feladatokat értelemszerűen a társulás közös munkaterve határozza meg. Közös továbbá az intézmények gazdálkodása, de az egyes településeket érintő döntések az érintett önkormányzat egyetértéséhez kötöttek.
Ugyanezek a jogok illessék meg azokat a községeket is, amelyek iskoláikat többcélú kistérségi társulás keretében működtetik.

Minőségbiztosítás
A többcélú kistérségi társulások a regionális oktatási hivatal szakmai közreműködésével, az elmúlt évek adatainak felhasználásával készítsék el és hozzák nyilvánosságra a kistérségben működő valamennyi általános iskola, értékelését fenntartóra való tekintet nélkül. Ennek alapját az érintett intézmények önértékelése képezze. Az értékelés szempontjai: a kompetencia mérések eredményei, később ezek változásának tendenciái (különös tekintettel a hozzáadott pedagógiai értékre), egyéb tanulói teljesítmények (pl. továbbtanulási eredmények), szaktanár ellátottság, tanárok képzettsége, a kötelező ellátást meghaladó szolgáltatások, felszereltség. Erre az értékelésre épüljön a többcélú társulások kistérségi közoktatási intézkedési terve.

Finanszírozás
Alapelvként az egyes iskolák közötti megkülönböztetés ne mennyiségi alapon történjen, hanem a pedagógiai munka minősége szerint. Ne korlátozzák a kisiskolák részvételét a fejlesztési és egyéb pályázatokon.
Az iskolák értékeléséhez a jelenlegi támogatási rendszert kiegészítő új, minőségi normatíva kapcsolódna. Oktatási feladatellátásra alakult társulás tagjai a minőségi jogcímen folyósított támogatásban együtt részesüljenek, hogy a támogatás a minőségi különbségek csökkentésére, szakmai együttműködésre ösztönözzön.
Önálló és társult intézmények egyaránt részesüljenek az alapnormatíva mellett minőségi támogatásban is. A társulást, a közös feladatellátást ösztönző, a társulás fenntartójának folyósított támogatások egy része megmarad (pl. a bejáró tanulók utáni normatíva), egyes elemei beépülnek az alapnormatívába – így minden iskola számára hozzáférhetőek lesznek – egy további hányad pedig a minőségi normatívának adja át a helyét.

Létszám-korlátok
A társulás keretében járó kedvezmények továbbra is a meghatározott minimális csoportlétszámhoz kötöttek, azonban megfelelő pedagógiai program esetén a felső tagozaton is elfogadottá válik a különböző évfolyamok tanulóiból összevont csoportok kialakítása.
Megfelelő minőségi mutatók esetén a 7-8. osztályra megállapított minimális létszám hiánya ne akadályozza az intézmény működését illetve évfolyamok indítását.