Nem is értem, Kí, miért jösz az emelt szintű érettségi problémájával.
Ez nem waldorf-specifikus probléma. Az egyetemeknek egy jelentős hányada úgy alakította ki a felvételi feltételeit, hogy a diákoknak általában véve nem éri meg azt kockáztatni, hogy pontot veszítsenek amiatt, hogy emelt szintű érettségit vállalnak be, ugyanis az emelt szintért aránytalanul kevesebb pont jár, mint amennyit veszteni szoktak amiatt, hogy lényegesen magasabb a követelmény az emelt szinten.
Ettől függetlenül lehet beszélni arról, hogy milyen arányban jutnak be waldorfos gyerekek az egyetemekre...
Erről már volt itt szó: összetett okai vannak annak, ha a waldorfos diákok nem veszik fel a versenyt a nagy versenyistállókból kijövő gyerekekkel; főleg az, hogy az első évfolyamokban rengeteg olyan diák volt, akik a hagyományos oktatásból kibukva botladoztak be a waldorfba különböző eredetű, főleg tanulási problémáik miatt.
A másik meg az, hogy kell egy kis idő, míg beáll a színvonal; rutinná válik az érettségire való felkészítés, stb.
A német tapasztalat szerint a waldorfból kikerülő gyerekek felveszik a versenyt a többivel.
Az utolsó gondolatod tökéletesen igaz, csak túl általános.
És azért még mindig inkább választja egy ember egy nagyon szép eszme tökéletlen megvalósítását, mint egy sokkal kevésbé szép eszme hasonló arányban tökéletlen megvalósítását.
Ilyen az emberi állapot.
Legalábbis én így látom.