M.Zoli Creative Commons License 2008.04.22 0 0 1267
Udv.

Ugy latszik a hiraramlas megakadt a 2 nagy gyar letelepedesenel. A helyzet az, hogy a nagy osszeszerelo uzemeket ossze lehet pakolni, es el lehet vinnimas orszagba, relative kis ido alatt. Viszont amit itt senki sem emlegetett, az az ami azota tortent. Sorban erkeznek a beszallito cegek. Tobb 10 kissebb ceg erkezett az orszagba, hogy ezeket a nagy gyarakat kiszolgaljak. Erdemes megnezni a pozsonyi Volkswagen tortenetet. Mit kezdtek el gyartani, minek a gyartasat vittek el, es mit gyartanak most. Most gyartanak Tuareg, Touran, Audi Q7, Porsche Cayenne, Skoda Octavia. VW Polo gyartasat megszuntettek, attetek Belgiumba. Tehat amellett, hogy nott a legyartott evi darabszam, attertek a nagyobb erteket kepviselo kocsik gyartasara. Hasonlot varok a masik ket gyartol is. Szlovakiabol miert menne el az autoipar? Itt van a legfontosabb piac kozepen, olcson lehet gyartani, ifrastruktura, munkaero, beszallitok, kellemes adoszabalyok helyben. Az is elkerulte a figyelmeteket, hogy a KIA tovabbi beruhazast eszkozolt, bovitette a motorgyarto kapacitasat, amibol szeretnek ellatni a csehorszagi Hyundai gyarat is. Vartunk egy nagy inveszticiot, hogy a PSA egy hasonlo nagysagu gyarat epitsen +-ba, de az nem jott ossze. Gyanitom az oka, az, hogy abban a regioban egyszeruen meg egy autogyar mar nem ferne el. Nem volna hozza eleg munkaero. Ugyanugy elkerulhette a figyelmeteket a Getrag - Ford inveszticioja is, ahol sebessegvaltokat gyartanak, a felfutasa a termelesnek ez even, es a kovetkezo 2 evben varhato. Tobb ceg tervez idehozni K+F reszleget is. Most gyakorlatilag ott tart az orszag, hogy a jelenleg meglevo ipart minosegileg kell fejleszteni, mert tobb munkaero gyakorlatilag mar nincs ( marmint mobil munkaero ), illetve azokat a regioakat kell megcelozni, ahol tovabbra is magas a munkanelkuliseg. Egyebbkent a tamogatasi strategiat is ennek megfeleloen modositottak, tobb tamogatast kinalnak az elmaradott regiokat megcelzo tarsasagoknak. Ja, majd el felejtettem. Sokan atsiklottak felette, par honapja targyalta ujra Szlovakia Ukrajnaval a munkaero kvotakat. Most nem tudom biztosan, de vagy nagysagrendekkel emeltek a kvotat, vagy eltoroltek a korlatozast. Mindenesetre Ami kritikus az orszagban, az az infrastruktura, mar tobbszor irtam mekkora hazardot jatszik a kormany azert, hogy meggyorsitsa az epitkezeseket ( emellett persze szepen lehet halaszni ), a kepzett munkaeroben mutatkozo hiany, illetve a nehezen csokkentheto munkanelkuliseg. Ez utobbi azert csokkentheto nehezen, mert a hianyos infrastruktura miatt sokak szamara messze vannak a munkahelyek, vagy - es eppen ezert a hosszu ideje allastalanokat nehez elhelyezni munkahelyen. Vannak kezdemenyezesek, uj torvenyek stb. ami legalabb reszben probalja orvosolni ezeket a problemakat atmenetileg. Pl. attelepulesi tamogatas ahhoz, ha valakinek at kell telepulnie a munka utan, a mar emlitett korlatozasok enyhitese, torlese a kulfoldi munkavallalok elott.
Ugyanakkor mostani felmeres eredmenye, hogy a munkakepes lakossagnak mar csak a 25 %-a menne kulfoldre dolgozni a tavalyi 30 % helyett. Ugyanakkor probaljak hazacsabitani a kulfoldon dolgozokat is. En is igy kerultem haza. Masfel ev utan majdnem a duplajat kinalta nekem a munkaadom, mint amennyit kaptam amikor leleptem. :))))

Ugyanakkor nagyon remelem, hogy a kormany nem fog atesni a lo masik oldalara, es nem kezd l nagyban osztogatni, mert akkor tenyleg baj lesz. Eddig is rontottak a versenykepessegunkon egy oldalon, van amin javitottak elozo kormany ota ( ebbol van a kevesebb ), van amit mar sikeresen szetloptak ( nem tudom miert van az, hogy olyan kormany meg nem volt a Foldon, amelyik ne lopott volna ), es van a hihetetlen arroganciajuk, ami remelem elobb utobb, de inkabb 2 even belul megfekszi a valasztok gyomrat, csak ahhoz jobb ellenzek is kellenne. Jelenleg sajnos az ellenzek inkabb onmaga szetzilalasaval van elfoglalva, amit "szeretett" kormanyunk erosen tamogat. :(((( Szoval nem csupa rozsaszin nalunk a jovokep, de azert pofatlansag lenne panaszkodni.

Udv.
Előzmény: Demokrapia (1264)