Köszönöm én is a kigyűjtést!
Sanos úgy néz ki, hogy a Schengeni Egyezmény életbelépése előtti szabályok eleve sok helyen ellentmondanak a mostani helyzetben az Egyezmény szövegével. Ez persze mondhatni logikus, hiszen azok szövegezésekor a Schengeni Egyezmény még nem volt érvényben.
Az viszont szerintem igen nagy gond, hogy az életbelépésének időpontjára ezeket nem módosították, vagy nem adtak ki valami végrehajtási utasítást, hogy most mit hogyan kell értelmezni.
Úgy gondolom, hogy az Egyezmény szövege nem nagyon magyarázható félre, nem lehet úgymond a "jogalkotó szándékát" másképp értelmezni, mint hogy a belső határok eltörlését írja le.
Rögtön az elején definiálja a belső határ, külső határ, belső légijárat és a külföldi (személy) fogalmát, és ezek közül pl a "belső légijárat" definíció lehet hogy rögtön felülírja a beidézett 1.2-es pontot.
AIP:
1.2. A magyar Köztársaság államhatárán belüli repülés - a légijármű hovatartozásától függetlenül - belföldi, az államhatárt átrepülő repülés nemzetközi.
Schengeni Egyezmény szövege:
belső légijárat: olyan, kizárólag a Szerződő Felek területén közlekedő légijárat, amely harmadik állam területén nem végez leszállást
Ebben az esetben viszont én nem "nemzetközi repülést" hajtok végre, és akkor az AIP-ben megfogalmazott nemzetközi repülésre vonatkozó szabályok nem is vonatkoznak rám.
Persze ez csak egy példa volt, hogy milyen gondokat okoz az ilyen ellentmondás, nem biztos, hogy szóról szóra igazam van. Arra próbáltam rávilágítani, hogy csak azért, mert elő lehet húzni olyan szöveget, ami elvileg érvényben van, és nem engedi, hogy én simán átrepüljem a belső határokat, még nem biztos, hogy azt kéne betartatni! Az Egyezmény lényege biztos hogy nem ez! Pont a szabad mozgás miatt született.
K.Tib
"Abban biztos vagyok, ha megoldódik ez a kérdés, és úgy ahogy az 543-asban szó volt róla, akkor is csak repülőtérről repülőtérre, a határt csak a kijelölt pontokon keresztezve lehet majd útvonalat tervezni."
Miért?! Mármint nem az a kérdés miért gondolod ezt :-), hanem, hogy ez mit oldana meg? Én mint siklóernyős eddig sem reptérről reptérre repültem, és csak nem ellenőrzött légtérben mozogtam. Most úgy néz ki a dolog, hogy bejelentés meg minden nélkül elrepülhetek a határig (ahol nincs határsáv sicc.), aztán le kell szálljak, átgyalogolhatok, vagy úszahatok a zöldhatáron mondjuk 10 m-t, majd a túloldali nem ellenőrzött légtérben ismét simán repülhetek tovább.
Biztos, hogy ez az életszerű?
GYA
"Tehát az illetékes megyei rendőrkapitányságtól kérhetsz engedélyt határnyitásra, a légügy jóváhagyásával meg is kaphatod néhány napon belül."
Szerintem a határnyitás már megtörtént, pont az Egyezény alapján! Ez az egész szöveg akkor értelmes, ha "harmadik országból", tehát nem a schengeni tagállamokból érkezik a gép. Belső határokon nincs határellenőrzés!
Tévedés jogát természetesen fenntartom, de az eredeti Egyezmény szöveg alapján én ezeket így értelmezem!
Egyezmény magyar fordítása