HPéter1978 Creative Commons License 2008.03.30 0 0 2071
A csapat weblapja némi egészséges Kazah nemzeti öntudattal is megfűszereződött, ennek jegyében talán nem érdektelen megnézni, honnan csorog az az évi tizenx millió Euró, amiből éldegél a csapat.


Air Astana

Ezen cég tevékenységének megfejtése talán nem okoz komoly fejtörést, a Kazah nemzeti légitársaságról van szó. Nem tisztán állami cég, csak 51 %-a állami tulajdon, 49 % a Brit BAE Systems cégcsoport tulajdona. A cég maga nagyon fiatal, mindössze 2001-ban alapították, és a következő évben kezdett el utasokat szállítani. A kezdeti 3 gépből mára 18 lett, és a tervek szerint 2014-re 34 gépre bővül a flotta. Kizárólag modern nyugati típusokat üzemeltettnek: Boeing 767-300ER, Boeing 757-200, Airbus A320/A321 sorozat, és a kis turbólégcsavaros Fokker-50, amit a belföldi forgalomban használnak, a flotta átlagéletkora 6 év. 25 belföldi és 21 nemzetközi járatot indítanak, utóbbiakat például London, Amszterdam, Frankfurt, Dubai, Új-Delhi, Peking, Moszkva úticéllal. A társaság világszerte 1.800 alkalmazottat foglalkoztat.




Eurasian National Resources Corporation

Ez a mamutcég több bányászati és feldolgozó vállalat konglomerátuma.
A vállalatok krómot, mangánt, galliumot, vasércet, szenet és bauxitot bányásznak, és fel is dolgozzák. A kitermelt nyersanyagból főként ferrokróm (a rozsdamentes acél alapanyaga), alumínium, és különféle vasötvözetek készülnek. A tevékenységüket saját energetikai és logisztika vállalatuk szolgálja ki.







Kazakhstan Temir Zholy, ez a szépnevű cég a Kazah MÁV. :-)

A Szovjet időkből megörökölt vonalakon az elsődleges feladata a teherszállítás. 15.000 km-nyi vonalon 79.000 alkalmazottal 80.000 vagont mozgat.
Komoly probléma, hogy a vasútvonalak a szovjet nyomtávval készültek, miközben Európa és Kína is a sztenderd nyomtávot használja, ezért a Kína felé irányuló forgalomhoz lassú és költséges forgóváz-csere szükséges. Ennek megoldására szabvány nyomtávú vonal építésébe kezdtek amely a kínai határtól a Kaszpi-tengerig húzódik majd (TransKazakhstanTrunk Railways). A teljes költséget 6-7 milliárd dollárra becsülik, de ha elkészül, a Kazah–Kínai kereskedelem fellendüléséből megtérül. Arról nem beszélve, hogy dél felé Irán, észak felé pedig Oroszországon és Ukrajnán át az EU felé folytatható a vonal.






KazMunayGas

Az olaj- és gázipari oriás a Kazahsztánban található olaj és földgáz kitermelésével, feldolgozásával szállításával és kereskedelmével foglalkozik. Többek között a nálunk is ismert Lukoil és a román Rompetrol cégekkel is kereskedik.






Kazakhmys

Egy újabb bányaipari cég, mely hagyományosan az ország réz- és cinkkészleteinek kiretmelésére és feldolgozására szakosodott. Szerte Kazahsztán területén találhatók külszíni és mélyművelésű rézbányái. Ezt a tevékenységet még a feldolgozás egészíti ki egy német-kazah vegyes vállalat dolgozza fel a rezet késztermékké. Kisebb mértékben még szénbányászattal és energiatermeléssel is foglalkoznak.
2007-ban egy nagy nyitást hajtott végre a cég, mikoris olaj- és aranybányászatba fogtak. Ez utóbbit nemcsak hazai területen végzik, Tadzsigisztánban és Kirgizisztánban is vannak aranybányái.




Kazzinc

Még egy utolsó bányavállalat, elsősorban a zink bányászatával és feldolgozásával foglalkozik, de termel rezet, aranyat, ezüstöt, alumíniumot valamit különféle acél-ötvöző fémeket is. A kitermelt ércet fel is dolgozzák, kohókat/öntödéket üzemeltetnek.
A sport-szponzorációt sem tegnap kezdték, szemük fénye a Kazzinc-Torpedo hokicsapat. :-)




KEGOC (Kazakhstan Electricity Grid Operating Company)

A sok bányász után felüdülésként egy földfelszíni vállalat. :-)
A KEGOC feladata a Kazah villamos-távvezeték hálózat és elosztórendszer üzemeltetése és az ehhez szükséges apró-cseprő dolgok, mint az erőművek irányítása, áramkereskedelem , export-import és hasonlók.