- duplagondol - Creative Commons License 2008.03.05 0 0 676

"Mind a 4 kanonikus evangélium (ó)görög nyelven íródott, azonos indíttatásból, csak a Jánosé különbözik lényegesen gnosztikus elemei miatt."

 

Ez egyáltalán nem biztos, egyes szövegbeli elemek utalnak arra, hogy a közös forrás (ún. ősevangélium) arámi nyelven íródott. Nem tudom, milyen "lényegesen gnosztikus" elemekre gondolsz, ilyesmi nem a János evangéliumára jellemző leginkább..

 

"nyilvánvaló, hogy az eltérések is azonosságokat mutatnak."

Ha ebben a mondatban van valami, a megfejtői közröhej tárgyává teszik a többezer éves arisztotelészi logikát..:)

 

"Nem az volt a kérdés, megtették-e, hanem mettől meddig."

 

Dejszen' épp erről volt szó: Kr. e. 73-71, Spartacus-felkelés, Kr. e. 519: perzsák keresztre feszítenek háromezer babilonit, Kr. e. 175: Antiochosz szír király több száz zsidót feszít meg, Kr. e. 88: ugyanezt teszi Alexander Janaeus júdeai király. Ezeknél a kivégzéseknél nem csak a függőlegeges oszlopot (stipes), hanem a keresztgerendát (patibulum) is alkalmazták, lsd. Pap András László: Halál a kereszten. Rubicon 1996/6.

 

 

"Maradjunk a realitásoknál, bár természetesen filozófiám alapja a metafizika, de ennek semmi köze nincs a zsidókeresztény (elfogadott) metafizikához."

 

Tehát ne maradjunk meg a realitásoknál, bármi legyen is az. Szvsz nincs ezzel probléma, lehetne tartani egy metafizikai sör-virsli versenyt, legfeljebb megegyezünk a döntetlenben..:)

 

"Nem egészen, Brown és elődei/hasonszőrű társai erősen mítizálják a Jézus történetet, egy nagyívű konspirációs elmélet tükrében."

 

A különbségtételt értem, ahogy a hasonlóságokat is, minden elmélet nagyívű, ha nem forrás-alapon dolgozik, hanem azokat a priori megbízhatatlannak tartva a feltételezés kényszerét hangoztatja.

 

Ez esetben a kumráni tekercsek és az evangéliumok hitelvei közti teleologikus különbségeket kellene áthidalni (hogy ti. kik, miért és hogyan részesülhetnek a megváltásban). Másrészt pedig tételesen ki kellene mutatni a templomosok iratai közt a tekercsek tanításának párhuzamait, valami történeti keretben elhelyezve az indítékaikat, nomeg a konkrét tetteiket.